”Podcastmarknaden exploderar i Australien just nu. Antalet lyssningar har fördubblats på ett år och vi har sett en jätteefterfrågan på vår produkt”, säger Måns Ulvestam, vd och medgrundare för Acast (NTL).
Nu tecknar Acast avtalet med det Australiensiska mediebolaget Nova Entertainment om att sända deras podcasts. Samarbetet är tänkt att stärka Acasts lokala närvaro i Australien.
”Redan innan den här affären är vi den största plattformen i Australien genom vårt engelskspråkiga innehåll från England och USA. Men den lokala annonsmarknaden är mer värdefull än den globala och därför är det viktigt att vi har lokal närvaro”, säger Karl Rosander, medgrundare och strategichef för Acast.
Acast håller precis på att anställa en landschef för att sätta upp ett lokalkontor i Australien. Planen är att dra nytta av den omställningen som de just nu ser på den Australiensiska radiomarknaden.
”Radio är fortfarande jättestarkt i Australien och omsätter 5 miljarder om året i annonspengar. Vi ser nu hur billigare mobildata och bättre internettäckning startat en övergång till digital radio och podcasts och då vill vi vara där precis när det händer”, säger Måns Ulvestam.
Läs mer: Mediernas poddar lyfter Acast
Acast har tagit in närmare 100 miljoner kronor i riskkapital sedan starten 2013. Bland bolagets investerare finns Bonnier Growth Media (NTL), Inbox Capital (NTL), Alfvén & Didriksson (NTL) och investeringsbolaget Moor (NTL). Hittills har bolaget uppvisat stigande omsättning men även stigande förluster. Nu är bolaget ute för att ta in ytterligare investerare för att finansiera fortsatt expansion.
”Ja, vi håller på med det just nu. Vi har anställt en person som sköter det”, säger Måns Ulvestam.
Poddarna på Acasts plattform har 50 miljoner lyssningar i månaden, den största marknaden är USA.