Hoppa till innehållet

Acast öppnar kontor i Australien

Poddplattformen Acast har tagit ett stadigt grepp om den engelskspråkiga podcastmarknaden. Nu lanserar de i Australien tillsammans med mediehuset Nova.

Karl Rosander, medgrundare Acast, Cathy O'Connor, vd för Nova, och Måns Ulvestam, medgrundare Acast.
Karl Rosander, medgrundare Acast, Cathy O'Connor, vd för Nova, och Måns Ulvestam, medgrundare Acast.

”Podcastmarknaden exploderar i Australien just nu. Antalet lyssningar har fördubblats på ett år och vi har sett en jätteefterfrågan på vår produkt”, säger Måns Ulvestam, vd och medgrundare för Acast (NTL).

Nu tecknar Acast avtalet med det Australiensiska mediebolaget Nova Entertainment om att sända deras podcasts. Samarbetet är tänkt att stärka Acasts lokala närvaro i Australien.

”Redan innan den här affären är vi den största plattformen i Australien genom vårt engelskspråkiga innehåll från England och USA. Men den lokala annonsmarknaden är mer värdefull än den globala och därför är det viktigt att vi har lokal närvaro”, säger Karl Rosander, medgrundare och strategichef för Acast.

Acast håller precis på att anställa en landschef för att sätta upp ett lokalkontor i Australien. Planen är att dra nytta av den omställningen som de just nu ser på den Australiensiska radiomarknaden.

”Radio är fortfarande jättestarkt i Australien och omsätter 5 miljarder om året i annonspengar. Vi ser nu hur billigare mobildata och bättre internettäckning startat en övergång till digital radio och podcasts och då vill vi vara där precis när det händer”, säger Måns Ulvestam.

Läs mer: Mediernas poddar lyfter Acast

Acast har tagit in närmare 100 miljoner kronor i riskkapital sedan starten 2013. Bland bolagets investerare finns Bonnier Growth Media (NTL), Inbox Capital (NTL), Alfvén & Didriksson (NTL) och investeringsbolaget Moor (NTL). Hittills har bolaget uppvisat stigande omsättning men även stigande förluster. Nu är bolaget ute för att ta in ytterligare investerare för att finansiera fortsatt expansion.

”Ja, vi håller på med det just nu. Vi har anställt en person som sköter det”, säger Måns Ulvestam. 

Poddarna på Acasts plattform har 50 miljoner lyssningar i månaden, den största marknaden är USA.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera