Podcastbolaget Acast ACAST -2,71%Dagens utveckling lanserar sitt nya verktyg Acast Open, som ger vem som helst möjligheten att starta en podd på plattformen. Tidigare har företaget enbart handplockat sina användare.
”Acast har varit för invites only, vi har sett till att bara ta in shower som vi tror på. Det har vi lyckats väl med, men nu med Acast Open öppnar vi portarna för vem som helst”, säger Johan Billgren, medgrundare till Acast.
Enligt Johan Billgren är Acast Open ett naturligt steg efter förvärvet av den amerikanska podcastplattformen Pippa, som erbjuder en liknande tjänst – även den öppen för alla.
”Det här blir det största stora steget i integrationen av bolagen”, berättar Johan Billgren.
Läs mer: Acast gör sitt första förvärv: ”Vill växa i USA”
Han poängterar även att Acast inte kommer förändra sin affärsmodell i samband med Acast Open, och menar på att verktyget är en komplettering till den redan befintliga modellen.
Acast Open kommer i tre olika nivåer, varav den första nivån är en gratisvariant.
”Här är vi stolta över att kunna erbjuda en generös gratisplan. Sedan finns det två ytterligare nivåer för de som är mer avancerade”, säger Johan Billgren.
Spotify är en annan streamingplattform som på allvar gett sig in på poddmarknaden i år. Företaget har förvärvat aktörer inom området för flera miljarder kronor och dessutom börjat släppa exklusiva poddar för sina abonnenter i Sverige.
Är det Acast Open ett sätt att öka konkurrensen mot till exempel Spotify?
”Spotify ser vi som en partner och vi är glada att de gett sig in i poddvärlden. Vi ser ingen konkurrens kring det.”
Läs mer: Spotify poddsatsar – börjar samarbeta med Acast
Acast startades 2014 och har i dagsläget över 7.000 shower, både svenska och internationella. I poddportfolion finns titlar som ”Wahlgren & Wistam”, ”Värvet”, ”Spöktimmen” och ”My Dad Wrote a Porno”.