Hoppa till innehållet

Acast öppnar upp plattformen – låter vem som helst starta podd

Acast öppnar upp sin plattform för alla poddskapare, oavsett storlek på podden, genom verktygen Acast Open. Enligt grundaren Johan Billgren är det en naturlig följd efter förvärvet av Pippa.

”Det här blir det största stora steget i integrationen av bolagen”, säger han.

Johan Billgren, medgrundare till Acast.
Johan Billgren, medgrundare till Acast.

Podcastbolaget Acast ACAST -2,71%Dagens utveckling lanserar sitt nya verktyg Acast Open, som ger vem som helst möjligheten att starta en podd på plattformen. Tidigare har företaget enbart handplockat sina användare.

”Acast har varit för invites only, vi har sett till att bara ta in shower som vi tror på. Det har vi lyckats väl med, men nu med Acast Open öppnar vi portarna för vem som helst”, säger Johan Billgren, medgrundare till Acast.

Enligt Johan Billgren är Acast Open ett naturligt steg efter förvärvet av den amerikanska podcastplattformen Pippa, som erbjuder en liknande tjänst – även den öppen för alla.

”Det här blir det största stora steget i integrationen av bolagen”, berättar Johan Billgren.

Läs mer: Acast gör sitt första förvärv: ”Vill växa i USA” 

Han poängterar även att Acast inte kommer förändra sin affärsmodell i samband med Acast Open, och menar på att verktyget är en komplettering till den redan befintliga modellen.

Acast Open kommer i tre olika nivåer, varav den första nivån är en gratisvariant.

”Här är vi stolta över att kunna erbjuda en generös gratisplan. Sedan finns det två ytterligare nivåer för de som är mer avancerade”, säger Johan Billgren.

Spotify är en annan streamingplattform som på allvar gett sig in på poddmarknaden i år. Företaget har förvärvat aktörer inom området för flera miljarder kronor och dessutom börjat släppa exklusiva poddar för sina abonnenter i Sverige.

Är det Acast Open ett sätt att öka konkurrensen mot till exempel Spotify?

”Spotify ser vi som en partner och vi är glada att de gett sig in i poddvärlden. Vi ser ingen konkurrens kring det.”

Läs mer: Spotify poddsatsar – börjar samarbeta med Acast 

Acast startades 2014 och har i dagsläget över 7.000 shower, både svenska och internationella. I poddportfolion finns titlar som ”Wahlgren & Wistam”, ”Värvet”, ”Spöktimmen” och ”My Dad Wrote a Porno”.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera