Hoppa till innehållet

Acasts grundare Karl Rosander kliver av – ska starta nytt

Karl Rosander och Måns Ulvestam grundade poddplattformen Acast 2014. Nu, fyra år senare, lämnar Karl Rosander styrelsen. ”Det finns så mycket jag vill göra”, säger han.

Måns Ulvestam (tv) och Karl Rosander är grundare av poddplattformen Acast.
Måns Ulvestam (tv) och Karl Rosander är grundare av poddplattformen Acast.Foto: Joey Abrait

Stockholmsbolaget Acast (NTL) grundades 2014 av Måns Ulvestam och Karl Rosander med målet att skapa framtidens radio. Poddplattformen har sedan dess lanserats i bland annat USA, Storbritannien samt Australien, och har i dag över 60 miljoner lyssningar i månaden.

I oktober i fjol gick bolaget ut med att det siktade på en notering på Stockholmsbörsens huvudlista. Med en investering på 154 miljoner kronor, från bland annat Swedbank Roburs och Norrons techfonder, planerade man att gå till börsen inom ett år. I samma veva klev grundarna av sina operativa roller som vd och operativ chef. 

Nu berättar Karl Rosander att han även lämnar bolagets styrelse. 

”De senaste åtta månaderna har jag arbetet på att få till en börsfähig styrelse. Nu har vi det och jag är också glad över att vi har fått till 50/50 kvinnor och män", säger han.

Läs även: Poddplattformen Acast siktar mot Stockholmsbörsen 

Arbetet med den planerade börsnoteringen, som kan ske redan till hösten, har av olika anledningar försenats. Till exempel tog det längre tid än väntat att färdigställa ett samarbete med BBC. Men med den nya styrelsen på plats kommer arbetstakten inför noteringen att öka, enligt Karl Rosander.

Förutom medgrundaren lämnar även Martin Wattin, Johan Billgren och sittande ordförande Hjalmar Didrikson styrelsen. Andrea Gisle Joosen, som även sitter i styrelserna för Ica, Mr Green och Billerud Korsnäs, blir ny ordförande. 

”Jag och Måns är ett team och jag känner mig otroligt trygg att Måns sitter kvar i styrelsen för oss. Men det är inte som att jag försvinner, jag är fortfarande delägare”, säger Karl Rosander.

Redan nu arbetar han på konsultbasis för Acast med affärs- och varumärkesutveckling samt med kommunikation. Det kommer han att fortsätta med. 

De båda grundarna flyttade ut från Acasts kontor redan före årsskiftet för att ge plats till den nya ledningen med vd:n Ross Adams i spetsen. Tillsammans har grundarna startat Ulvestam & Rosander AB där de ska investera i och starta nya projekt. 

Det närmaste man kan jämföra den nya satsningen med är King-grundarnas startuplåda Sweet Studio som drogs igång för cirka ett år sedan. Istället för att bara investera sitt kapital ska Karl Rosander och Måns Ulvestam även hjälpa bolagen operativt.

Läs även: King-grundarna startar startuplåda med Doberman-veteran 

”Det kommer inte att vara inom media men inom tech. Jag är ingen ängelinvesterare utan om jag går in med pengar så kommer jag även vara aktiv i de bolagen. Framöver kommer vi även starta egna bolag inom Ulvestam & Rosander”, säger Karl Rosander.

Redan i dag är både Karl Rosander och Måns Ulvestam rådgivare åt ett antal startupbolag pro bono, med fokus på de utmaningar som relationen med riskkapitalbolag kan innebära.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera