Med bara några klick på mobilen bokar Lotta Brattin, ett bord via den splitternya appen Maîtres, franska för mästare och en anspelning på ordet hovmästare.
”Jag har sadlat om, från mode till foodtech, och får nu göra något nytt från grunden”, säger Lotta Brattin.
Vi träffas på restaurang Vassa Eggen i Vasastan, några portar från hennes kontor. Trots att Lotta Brattin har lämnat modevärlden ser hon ut som en streetstyle-stilikon, klädd i en blå skjorta från japanska Yohji Yamamoto.
Det var i början av året som hon inledde sitt arbete med det nygrundade startupbolaget Maîtres, som skapat en restaurangapp som ska effektivisera bokningar och automatisera betalningar på krogen. Till en början var tanken att Lotta Brattin skulle utveckla bolagets kommunikationsstrategi, men efter bara fyra månader fick hon möjligheten att axla bolagets vd-post.
Läs mer: De vill lansera ett Uber för svenska krogar
”Jag var sugen på personlig utveckling och att testa vingarna på nytt, samtidigt som jag ville ta tillvara på mina kunskaper och kompetenser. När tillfället att bli vd kom, var tajmingen helt perfekt”, säger Lotta Brattin.
Hon hade då ingen tidigare erfarenhet av techbranschen. Men som tidigare vd för Acne Jeans och grundare av den erkända pr- och kommunikationsbyrån Ibeyostudio, var hon ett välkänt namn inom modesvängen.
”Jag har erfarenhet av livsstilsvarumärken som i grunden är emotionellt drivna. Min ambition som startup-vd är att det mänskliga ska få ta lika mycket plats som tillväxtkurvor och KPI-värden. Då kommer vi leverera en produkt som är relevant för användaren.”
Läs mer: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade"
Ända sedan slutet av 80-talet har Lotta Brattin varit en del av det som omnämns som det svenska modeundret och arbetet med modejättar som H&M, Puma, J. Lindeberg och tunga designers som Carin Wester och Ann-Sofie Back.
Som 24-åring blev hon headhuntad av Johan Lindeberg, som var Sverigechef för Diesel. Lotta Brattin blev säljansvarig för märkets damkollektioner och under sina fyra år på företaget reste hon mer än 200 dagar om året, över hela Sverige.
”Mode, mat och musik sitter ihop. Branscherna lockar kreativa människor och kulturkoderna är informella.”
”Det här var under klubb-eran och vi stack ut i småstäderna med våra kläder i satäng, gummi och galna färger. Det var inte alltid lätt att sälja in de experimentella kläderna men jag fick ett stort nätverk som än i dag är ovärderligt. Samtidigt var det tufft att vara ensam så många dagar om året.”
Så när kollegan Jonny Johansson var med och startade reklambyrån Acne International nappade Lotta Brattin direkt men reklamvärden visade sig inte vara helt rätt. Hon beskriver det som att hon gick från en konkret industri där man bredde sina mackor själv, till en bransch med abstrakt tänk och caterad mat. Men på reklambyrån utvecklades det som år 1997 blev det första paret Acne-jeans.
”Vi kunde denim, varumärke och koncept. Jag är väldigt stolt över att ha varit vd för Acne och att fått vara en del av det kreativa team som företaget bestod av.”
Lotta Brattin har aldrig haft en tydlig strategi för sin karriär utan har gått på lust. Hennes branschbyte från mode till mat är en mindre förändring än vad man kan tro.
”Mode, mat och musik sitter ihop. Branscherna lockar kreativa människor och kulturkoderna är informella. Men att nå ut till restaurangvärlden med en techprodukt är en utmaning. Tjänsten förändrar beteendemönster och det är inte helt lätt i början”, säger Lotta Brattin.
Under Maîtres betaperiod har sju restauranger ingått, men målet är att vid årsskiftet finnas på 20 matställen i Stockholm. Sedan är siktet inställt på en global marknad och enligt Lotta Brattin beräknas bruttoomsättningen landa på 10 miljoner kronor våren 2018.
”Redan nu börjar vi kolla på städer som London, Paris, Amsterdam och Berlin. Till 2020 är vårt mål att finnas i utvalda städer över hela världen.”