Hoppa till innehållet

Acnes tidigare vd sadlar om – släpper foodtech-app

Pr-veteranen och modeproffset Lotta Brattin, hjärnan bakom Acne Jeans, är ny vd på startupbolaget Maîtres. Men vägen dit har varit långt ifrån spikrak. ”Jag har aldrig haft en tydlig karriärstrategi”, säger hon.

Lotta Brattin på Vassa Eggen, en restaurang som använder appen Maîtres.
Lotta Brattin på Vassa Eggen, en restaurang som använder appen Maîtres.Foto: Jonas Eng

Med bara några klick på mobilen bokar Lotta Brattin, ett bord via den splitternya appen Maîtres, franska för mästare och en anspelning på ordet hovmästare. 

”Jag har sadlat om, från mode till foodtech, och får nu göra något nytt från grunden”, säger Lotta Brattin.

Vi träffas på restaurang Vassa Eggen i Vasastan, några portar från hennes kontor. Trots att Lotta Brattin har lämnat modevärlden ser hon ut som en streetstyle-stilikon, klädd i en blå skjorta från japanska Yohji Yamamoto.

Det var i början av året som hon inledde sitt arbete med det nygrundade startupbolaget Maîtres, som skapat en restaurangapp som ska effektivisera bokningar och automatisera betalningar på krogen. Till en början var tanken att Lotta Brattin skulle utveckla bolagets kommunikationsstrategi, men efter bara fyra månader fick hon möjligheten att axla bolagets vd-post.  

Läs mer: De vill lansera ett Uber för svenska krogar

”Jag var sugen på personlig utveckling och att testa vingarna på nytt, samtidigt som jag ville ta tillvara på mina kunskaper och kompetenser. När tillfället att bli vd kom, var tajmingen helt perfekt”, säger Lotta Brattin. 

Hon hade då ingen tidigare erfarenhet av techbranschen. Men som tidigare vd för Acne Jeans och grundare av den erkända pr- och kommunikationsbyrån Ibeyostudio, var hon ett välkänt namn inom modesvängen. 

”Jag har erfarenhet av livsstilsvarumärken som i grunden är emotionellt drivna. Min ambition som startup-vd är att det mänskliga ska få ta lika mycket plats som tillväxtkurvor och KPI-värden. Då kommer vi leverera en produkt som är relevant för användaren.” 

Läs mer: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade"

Ända sedan slutet av 80-talet har Lotta Brattin varit en del av det som omnämns som det svenska modeundret och arbetet med modejättar som H&M, Puma, J. Lindeberg och tunga designers som Carin Wester och Ann-Sofie Back. 

Som 24-åring blev hon headhuntad av Johan Lindeberg, som var Sverigechef för Diesel. Lotta Brattin blev säljansvarig för märkets damkollektioner och under sina fyra år på företaget reste hon mer än 200 dagar om året, över hela Sverige.

”Mode, mat och musik sitter ihop. Branscherna lockar kreativa människor och kulturkoderna är informella.”

”Det här var under klubb-eran och vi stack ut i småstäderna med våra kläder i satäng, gummi och galna färger. Det var inte alltid lätt att sälja in de experimentella kläderna men jag fick ett stort nätverk som än i dag är ovärderligt. Samtidigt var det tufft att vara ensam så många dagar om året.”

Så när kollegan Jonny Johansson var med och startade reklambyrån Acne International nappade Lotta Brattin direkt men reklamvärden visade sig inte vara helt rätt. Hon beskriver det som att hon gick från en konkret industri där man bredde sina mackor själv, till en bransch med abstrakt tänk och caterad mat. Men på reklambyrån utvecklades det som år 1997 blev det första paret Acne-jeans.

”Vi kunde denim, varumärke och koncept. Jag är väldigt stolt över att ha varit vd för Acne och att fått vara en del av det kreativa team som företaget bestod av.” 

Foto:

Lotta Brattin har aldrig haft en tydlig strategi för sin karriär utan har gått på lust. Hennes branschbyte från mode till mat är en mindre förändring än vad man kan tro. 

”Mode, mat och musik sitter ihop. Branscherna lockar kreativa människor och kulturkoderna är informella. Men att nå ut till restaurangvärlden med en techprodukt är en utmaning. Tjänsten förändrar beteendemönster och det är inte helt lätt i början”, säger Lotta Brattin.

Under Maîtres betaperiod har sju restauranger ingått, men målet är att vid årsskiftet finnas på 20 matställen i Stockholm. Sedan är siktet inställt på en global marknad och enligt Lotta Brattin beräknas bruttoomsättningen landa på 10 miljoner kronor våren 2018.  

”Redan nu börjar vi kolla på städer som London, Paris, Amsterdam och Berlin. Till 2020 är vårt mål att finnas i utvalda städer över hela världen.” 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera