Annons

"Activision Blizzard blir en livboj för King"

Daniel Goldberg, Di Digital.
Daniel Goldberg, Di Digital.
När King och Activision Blizzard nu slås samman är de potentiella synergieffekterna enorma. Frågan är hur länge bolagen skulle ha klarat sig på egen hand, skriver Daniel Goldberg. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Man kan inte annat än häpna över svenskgrundade Kings makalösa tillväxtresa. De fyra grundarna Riccardo Zacconi, Thomas Hartwig, Sebastian Knutsson och Lars Markgren har tillsammans byggt upp en av spelvärldens verkliga giganter. King når idag fler användare på månadsbasis än till och med sociala nätverk som Twitter och Instagram, och redovisar en vinstmarginal som få andra spelutvecklare ens vågar drömma om.

Uppköpsbudet på 50 miljarder kronor från USA-bjässen Activision Blizzard markerar slutet på en saga som saknar motstycke i svensk teknikhistoria.

Samtidigt talar mycket för att Kings tillväxtresa redan nått vägs ände. Börskursen har åkt berg- och dalbana sedan noteringen i fjol och dagens uppköpsbud kommer på en nivå som ligger nästan 20 procent under introduktionskursen.

På sätt och vis är bolaget ett offer för sin egen framgång. King brottas fortfarande med att upprepa det extrema genomslag bolaget nådde med spelet Candy Crush Saga.

På sätt och vis är bolaget ett offer för sin egen framgång. King brottas fortfarande med att upprepa det extrema genomslag bolaget nådde med spelet Candy Crush Saga, som släpptes redan 2012 och sedan dess blivit mer eller mindre synonymt med den nya tidens små, enkla och ofattbart vanebildande mobilspel.

Vid börsnoteringen i fjol stod Candy Crush Saga för hela 80 procent av Kings intäkter. I somras hade den siffran sjunkit till 38 procent. Klart bättre, men även det en siffra som borde få även den mest stålmagade investerare att bli nervös. Mobilspelare är nyckfulla, oförutsägbara djur  – se bara på finska Rovios oförmåga att förvalta framgångssagan Angry Birds. Kings lönsamhet vilar fortfarande på en spelserie med snart fyra år på nacken – en evighet i spelvärlden.

Inte heller grundarna tycks särskilt övertygade om att framgången går att upprepa:  

“Alla våra team siktar hela tiden på att bli nästa Candy Crush, men vi räknar inte med att något av dem lyckas", sa King-grundaren Sebastian Knutsson i en intervju med Di Digital i somras. "Det är en fantastisk succé som vi ska vara stolta över. Men man kan inte bygga en plan för sånt. Det är så mycket som måste samspela, det går inte att fabricera.”

Ytterligare en pikant detalj: Nya siffror som släpptes i och med uppköpsbudet gör klart att King inte längre är ett växande bolag. Enligt vd Riccardo Sacconi hade King 474 miljoner aktiva användare på månadsbasis under det tredje kvartalet 2015. Det är en rejäl minskning jämfört med för bara tre månader sedan, då motsvarande siffra var 501 miljoner spelare. I mars 2015 redovisade King 550 miljoner aktiva användare per månad. På bara sex månader har bolaget alltså tappat nästan 15 procent av sina kunder.

Inte heller intäkterna växer. Det senaste året har King redovisat vinstmarginaler på över 40 procent, men det på en omsättning som krympt med nära 20 procent sedan sommaren 2014.

Kanske är dagens jätteaffär därför att betrakta som något av en livboj för det svenskgrundade bolaget.

Kanske är dagens jätteaffär därför att betrakta som något av en livboj för det svenskgrundade bolaget. Klart är att synergieffekterna som väntar kan bli brutala.

Activision Blizzard är i jämförelse med King ett gammalt och traditionsbundet spelbolag. Intäkterna kommer från påkostade, anrika spelserier som Call of Duty och World of Warcraft. Det är urstarka varumärken där varje nytt släpp säljer i miljonupplaga, företrädelsevis till konsol- och datorspelare, men där produktions- och distributionskostnaderna också är enorma. Activision Blizzards lönsamhet har pendlat mellan vinst och förlust det senaste året och bolaget har i stort misslyckats med att slå mynt av de senaste årens kraftiga tillväxt på mobilmarknaden.  

Om allt går som planerat kan dagens jätteaffär lösa båda bolagens problem i ett slag. Activision Blizzard får en genväg in på hundratals miljoner mobiltelefoner och kan dessutom bättra på sin vinstmarginal med ett par hundra miljoner dollar. King får bred varumärkesportfölj och en trogen kundkrets som är beredd att betala för sig, kanske även i mobilen.

Den kreativa verkshöjden i ett Candy Crush: Call of Duty kan givetvis diskuteras, men man kan nog räkna kallt med att det kommer sälja som smör.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies