Annons
King-grundaren Sebastian Knutsson kvarstår som kreativ chef när nu speljätten Activision köper bolaget.

Activision Blizzard köper King för 50 miljarder kronor

Det är största hindret för företag – i både uppstart och tillväxt SPONSRAT AV Nordea

Sämre resultat än väntat för Netflix.

Sämre resultat än väntat för Netflix – trots hög kundtillväxt

Spotifys vd Daniel Ek, en av bolagets två grundare. Foto: Jesper Frisk

Pensionsjättar gör miljardklipp i Spotify

Svenska Creandum, Northzone och Folksam har investerat i Spotify – liksom Napster-grundaren Sean Parker. Klart största ägare är dock grundaren Martin Lorentzon följd av grundare och vd Daniel Ek.

Så rika blir de på framgångssagan Spotify

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Activision Blizzard köper King för 50 miljarder kronor

King-grundaren Sebastian Knutsson kvarstår som kreativ chef när nu speljätten Activision köper bolaget.
King-grundaren Sebastian Knutsson kvarstår som kreativ chef när nu speljätten Activision köper bolaget.
Den amerikanska speljätten Activision Blizzard köper svenskgrundade King, mest känt för spelet Candy Crush Saga, för 5,9 miljarder dollar, motsvarande drygt 50 miljarder kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Budet ger 18 dollar kontant per aktie i King, vilket motsvarar en premie om 16 procent jämfört med Kings stängningskurs i går.

King kommer att fortsätta fungera som ett fristående bolag och den nuvarande ledningen, – vd Riccardo Zacconi, Sebastian Knutsson som kreativ chef samt Stephane Kurgan som operativ chef – består även efter affären. Det framgår av ett pressmeddelande. 

"Vår kombinerade omsättning och vår kombinerade vinst befäster vår position som världens största och mest lönsamma bolag inom digital underhållning", säger Activision Blizzards vd Bobby Kotick i en kommentar. 

Läs även: 4 av 5 King-grundare blir miljardärer

Affären sker i samband med att Activision Blizzard redovisar sina resultat för årets tredje kvartal. Omsättningen för perioden landade på 990 miljoner dollar, knappt 8,5 miljarder kronor, med en vinst per aktie om 0,17 dollar. Under motsvarande period i fjol var omsättningen 753 miljoner dollar, med en förlust per aktie om 0,03 dollar. 

King är i jämförelse ett betydligt mindre, men också ett betydligt mer lönsamt bolag. För årets andra kvartal 2015 redovisade King en omsättning på 500 miljoner dollar, motsvarande knappt 4,3 miljarder kronor, med en vinst på ebitda-nivå om 207 miljoner dollar, motsvarande knappt 1,8 miljarder kronor. 

King är ett mindre men betydligt mer lönsamt bolag.

Activision Blizzard är ett av världens största spelförlag och ger ut titlar som World of Warcraft och Call of Duty. Bolaget är dock starkast på den mer traditionella konsol- och pc-marknaden, till skillnad från King vars hela verksamhet kretsar kring mobilspel. 

"Mobilspel är den största och snabbast växande affärsmöjligheten i spelbranschen idag. Vi får nu en av världens mest framstående mobilspelsutvecklare och dess anställda som skapar fantastiskt innehåll på nya marknader runt om i världen. King har en enastånde duktig bolagsledning och över 1600 fantastiskt begåvade anställda", fortsätter Activision Blizzards vd Bobby Kotick. 

För att sätta prislappen om 5,9 miljarder dollar i perspektiv: Disney betalade 4,05 miljarder dollar för Lucasfilm, som äger rättigheterna till bland annat Star Wars, när det bolaget förvärvades hösten 2012. Prislappen på King, som är mest känt för spelserien Candy Crush, är alltså nästan 50 procent högre.

Ytterligare en jämförelse: Microsoft betalade 2,5 miljarder dollar för Minecraft-skaparna Mojang år 2014, alltså ungefär hälften så mycket som Activision nu betalar för King.   

King har över 400 anställda i Stockholm. Nyligen öppnade bolaget en ny spelstudio i huvudstaden för att testa nya, mer experimentella spelkoncept. 

"Vi tror att utvecklingen på mobil handlar mycket om smartare social interaktion. Vi vill också göra spelen lite djupare och mer avancerade än de varit", sa Kings grundare och kreativa chef Sebastian Knutsson nyligen i en intervju med Di Digital.

Läs även: King-grundaren efter miljardbudet: "Vi blir kvar i Stockholm"

Läs även: Kommentar: Uppköpet en livboj för King

Grafik: Två Mojang, fyra Volvo Personvagnar, ett Skype – så stor är King-affären

Webb-tv om affären: "Ett nytt kapitel i sagan om Candy Crush"


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post