Hoppa till innehållet

Blizzard lanserar global e-sportliga

Activision Blizzard startar ny global e-sportliga med sitt spel Overwatch. Med höga insatser för sina partners hoppas speljätten förändra synen på e-sport i stort. 

Nate Nanzer, global chef för Overwatch e-sport på Blizzard Entertainment.
Nate Nanzer, global chef för Overwatch e-sport på Blizzard Entertainment.Foto: pressbild.

Ryktena kring Blizzard Entertainments nya e-sportliga för spelet Overwatch har gått heta i internationella medier sedan i maj. Nu går speljätten för första gången ut och bekräftar att man lanserar en ny liga, men att den är uppbyggd på ett annorlunda sätt än andra.

”Vi startar en ny global liga där vi säljer franchise-medlemskap, där investerare kan få tillgång till en permanent plats i Overwatch-ligan och delar av intäkterna för hela ligan samt möjligheten att starta lokala initiativ”, säger Nate Nanzer, global chef för Overwatch e-sport, i en intervju med Di Digital.

Overwatch är ett lagbaserat flerspelarspel i genren förstapersonsskjutare som är utvecklat och utgivet av Blizzard Entertainment, vilket ägs av Activision Blizzard. Activision Blizzard är även speljätten som köpte den svenska spelstudion King för 50 miljarder kronor 2015. 

I samband med lanseringen av Overwatch i fjol såg Nate Nanzer en möjlighet att göra något helt nytt när det gällde e-sport för spelet.

”Om du tittar på traditionella sporter så tjänar de pengar på hemmamatcher och lokala sponsorer.

”E-sport har växt väldigt organiskt på gräsrotsnivå de senaste 20 åren och vi har varit en betydande del av den utvecklingen. Med ett nytt spel såg vi ett tillfälle att kunna ompröva vad e-sport kan vara”, säger Nate Nanzer.

Blizzard Entertainment tittade mot de traditionella sporterna när de började planera sin nya e-sportliga. I jämförelse med exempelvis fotboll har enbart ett fåtal e-sportfans möjligheten att besöka de live-event som organiseras, mycket på grund av att det enbart är ett fåtal städer som arrangerar dem. Men enligt Nate Nanzer finns viljan bland fansen att träffas på lokala evenemang och därmed även pengar att tjäna.

”Om du tittar på traditionella sporter så tjänar de pengar genom att de har hemmamatcher och lokala sponsorer. Genom den här franchisemodellen kommer ägarna till de här lagen att kunna få fler intäkter genom att göra samma sak som traditionella sportklubbar, fast för e-sport”, säger Nate Nanzer.

Läs även: E-sport växer så det knakar – här är största vinnarna 

E-sport är den snabbast växande delen av underhållningsindustrin och har i dag över 250 miljoner fans. Under 2017 kommer marknaden för första gången omsätta över en miljard dollar, enligt GP Bullhound.

Men att köpa en plats för sitt lag i Overwatch-ligan kommer att vara dyrare än de flesta andra e-sportsligorna. Nate Nanzer vill inte kommentera prislappen som enligt flera medier ryktas ligga på 20 miljoner dollar. Att ett flertal e-sportsorganisationer redan har lagt ner sina Overwatch-lag tyder på att många inte kommer att råd att köpa sig en plats.

”De här aktörerna som man har läst om är oftast klubbar som bestämmer sig för att starta ett par esportlag för att tävla i online-event. För de här aktörerna har vi andra ligor. Men för Overwatch-ligan krävs det av de som köper in sig ska kunna ha matcher på hemmaplan och då krävs det att man har erfarenhet av att organisera sådana events och fixa sponsorer med mera”, säger Nate Nanzer.

Under onsdagen gick Blizzard Entertainment ut med att sju investerare köper in sig i ligan. Bland annat har Robert Kraft, vd och styrelseledamot på Kraft Group och det amerikanska fotbollslaget New England Patriots, köpt in sig. 

"Vi har utforskat e-sportmarknaden under ett antal år och har väntat på den rätta möjligheten att komma in, säger Robert Kraft i ett pressmeddelande.

Läs även: King ska utveckla Call of Duty-spel till mobiler 

Robert Kraft är inte den enda investeraren som är inblandad i mer traditionella sporter. Även Jeff Wilpon, medgrundare och partner för Sterling VC och operativ chef för baseball-laget New York Mets har investerat i en plats i ligan. E-sportsprofiler som Noah Whinston, vd för Immortals och Ben Spoont, vd and medgrundare av Misfits Gaming har även dem varsitt lag.

För de som håller koll på de svenska e-sportstjärnorna kan nyheten att Misfits köpt in sig komma som en glad nyhet. Hela Misfits lag för Overwatch består av svenskar, enligt lagets hemsida. 

Om ni skulle äga ett lag i Stockholm så skulle det vara väldigt fördelaktigt att få dela intäkterna från en så stor mediamarknad som USA. 

Nate Nanzer hoppas att fler investerare ska hoppa på möjligheten att köpa in sig i ligan inför den planerade lanseringen. 

”Vi har inte satt ett mål angående hur många partners vi vill ha men vi har diskussioner med flera andra aktörer, även i Europa. Vi hoppas kunna tillkännage fler ägare inför vår lansering senare i år”, säger han.

Han uppger att förutom att tjäna pengar på lokala sponsorer och evenemang så kommer de som går in som köper sin plats i ligan även att få dela på de intäkter som ligan tjänar på global nivå, bland annat licensavgifter i Kina och i USA.

”Om ni skulle äga ett lag i Stockholm så skulle det vara väldigt fördelaktigt för er att få dela intäkterna från en så stor mediamarknad som USA. Över tid tror vi att vi kommer att genera stora intäkter på samma sätt som traditionella sporter,” säger Nate Nanzer.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera