Annons
Nate Nanzer, global chef för Overwatch e-sport på Blizzard Entertainment.

Blizzard lanserar global e-sportliga

Fysisk träning ska ge starkare digitala samarbeten SPONSRAT AV Tata Consultancy Services

Uber kan tänkas lämna Norge om transportministern inte lyssnar.

Uber krävs på 20 miljarder för stulen affärshemlighet

Dogbuddys Anna Ekman, expansionschef, Sverigechef Samira Mchater samt grundare och vd Richard Setterwall. Foto: Press

Svenska ”Airbnb för hundar” tar in 50 miljoner – ska till fler länder

Sundar Pichai, Googles vd.

Google köper HTC-anställda för miljarder

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Blizzard lanserar global e-sportliga

Nate Nanzer, global chef för Overwatch e-sport på Blizzard Entertainment.
Nate Nanzer, global chef för Overwatch e-sport på Blizzard Entertainment. Foto: pressbild.
Activision Blizzard startar ny global e-sportliga med sitt spel Overwatch. Med höga insatser för sina partners hoppas speljätten förändra synen på e-sport i stort. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ryktena kring Blizzard Entertainments nya e-sportliga för spelet Overwatch har gått heta i internationella medier sedan i maj. Nu går speljätten för första gången ut och bekräftar att man lanserar en ny liga, men att den är uppbyggd på ett annorlunda sätt än andra.

”Vi startar en ny global liga där vi säljer franchise-medlemskap, där investerare kan få tillgång till en permanent plats i Overwatch-ligan och delar av intäkterna för hela ligan samt möjligheten att starta lokala initiativ”, säger Nate Nanzer, global chef för Overwatch e-sport, i en intervju med Di Digital.

Overwatch är ett lagbaserat flerspelarspel i genren förstapersonsskjutare som är utvecklat och utgivet av Blizzard Entertainment, vilket ägs av Activision Blizzard. Activision Blizzard är även speljätten som köpte den svenska spelstudion King för 50 miljarder kronor 2015. 

I samband med lanseringen av Overwatch i fjol såg Nate Nanzer en möjlighet att göra något helt nytt när det gällde e-sport för spelet.

”Om du tittar på traditionella sporter så tjänar de pengar på hemmamatcher och lokala sponsorer.

”E-sport har växt väldigt organiskt på gräsrotsnivå de senaste 20 åren och vi har varit en betydande del av den utvecklingen. Med ett nytt spel såg vi ett tillfälle att kunna ompröva vad e-sport kan vara”, säger Nate Nanzer.

Blizzard Entertainment tittade mot de traditionella sporterna när de började planera sin nya e-sportliga. I jämförelse med exempelvis fotboll har enbart ett fåtal e-sportfans möjligheten att besöka de live-event som organiseras, mycket på grund av att det enbart är ett fåtal städer som arrangerar dem. Men enligt Nate Nanzer finns viljan bland fansen att träffas på lokala evenemang och därmed även pengar att tjäna.

”Om du tittar på traditionella sporter så tjänar de pengar genom att de har hemmamatcher och lokala sponsorer. Genom den här franchisemodellen kommer ägarna till de här lagen att kunna få fler intäkter genom att göra samma sak som traditionella sportklubbar, fast för e-sport”, säger Nate Nanzer.

Läs även: E-sport växer så det knakar – här är största vinnarna 

E-sport är den snabbast växande delen av underhållningsindustrin och har i dag över 250 miljoner fans. Under 2017 kommer marknaden för första gången omsätta över en miljard dollar, enligt GP Bullhound.

Men att köpa en plats för sitt lag i Overwatch-ligan kommer att vara dyrare än de flesta andra e-sportsligorna. Nate Nanzer vill inte kommentera prislappen som enligt flera medier ryktas ligga på 20 miljoner dollar. Att ett flertal e-sportsorganisationer redan har lagt ner sina Overwatch-lag tyder på att många inte kommer att råd att köpa sig en plats.

”De här aktörerna som man har läst om är oftast klubbar som bestämmer sig för att starta ett par esportlag för att tävla i online-event. För de här aktörerna har vi andra ligor. Men för Overwatch-ligan krävs det av de som köper in sig ska kunna ha matcher på hemmaplan och då krävs det att man har erfarenhet av att organisera sådana events och fixa sponsorer med mera”, säger Nate Nanzer.

Under onsdagen gick Blizzard Entertainment ut med att sju investerare köper in sig i ligan. Bland annat har Robert Kraft, vd och styrelseledamot på Kraft Group och det amerikanska fotbollslaget New England Patriots, köpt in sig. 

"Vi har utforskat e-sportmarknaden under ett antal år och har väntat på den rätta möjligheten att komma in, säger Robert Kraft i ett pressmeddelande.

Läs även: King ska utveckla Call of Duty-spel till mobiler 

Robert Kraft är inte den enda investeraren som är inblandad i mer traditionella sporter. Även Jeff Wilpon, medgrundare och partner för Sterling VC och operativ chef för baseball-laget New York Mets har investerat i en plats i ligan. E-sportsprofiler som Noah Whinston, vd för Immortals och Ben Spoont, vd and medgrundare av Misfits Gaming har även dem varsitt lag.

För de som håller koll på de svenska e-sportstjärnorna kan nyheten att Misfits köpt in sig komma som en glad nyhet. Hela Misfits lag för Overwatch består av svenskar, enligt lagets hemsida. 

Om ni skulle äga ett lag i Stockholm så skulle det vara väldigt fördelaktigt att få dela intäkterna från en så stor mediamarknad som USA. 

Nate Nanzer hoppas att fler investerare ska hoppa på möjligheten att köpa in sig i ligan inför den planerade lanseringen. 

”Vi har inte satt ett mål angående hur många partners vi vill ha men vi har diskussioner med flera andra aktörer, även i Europa. Vi hoppas kunna tillkännage fler ägare inför vår lansering senare i år”, säger han.

Han uppger att förutom att tjäna pengar på lokala sponsorer och evenemang så kommer de som går in som köper sin plats i ligan även att få dela på de intäkter som ligan tjänar på global nivå, bland annat licensavgifter i Kina och i USA.

”Om ni skulle äga ett lag i Stockholm så skulle det vara väldigt fördelaktigt för er att få dela intäkterna från en så stor mediamarknad som USA. Över tid tror vi att vi kommer att genera stora intäkter på samma sätt som traditionella sporter,” säger Nate Nanzer.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post