Hoppa till innehållet

Activision Blizzard söker svenskt e-sportlag: "Skandinavien är en viktig marknad"

Activision Blizzards e-sportliga Overwatch league har fått en flygande start. Nu söker man nya lag och bland annat tittar man i Sverige. ”Man kan med säkerhet säga att ligan är den kommersiellt sett mest lyckade e-sportligan som lanserats, kanske någonsin”, säger Pete Vlastelica, vd för spelbolagets e-sportligor.

Pete Vlastelica vd för Activision Blizzard Esports Leagues.
Pete Vlastelica vd för Activision Blizzard Esports Leagues.Foto: Fredrik Björkman

Första säsongen av spelbolaget Activision Blizzards e-sportliga Overwatch league går nu in i slutspelen och enligt företagets chef för e-sportligorna, Pete Vlastelica har första säsongen varit en succé.

”Finalerna har sålt slut. Man vet ju inte ens vilka som kommer spela finalen, men att biljetterna redan är slut visar att intresset är stort kring ligan, lagen och spelet.”

Läs mer: Blizzard lanserar global e-sportliga

I juli ska finalerna spelas under två dagar i klassiska Barclays Center i Brooklyn New York, i vanliga fall hemmaarena för New York Islanders i NHL och Brooklyn Nets i NBA. Men i och med ligans popularitet har man alltså inga problem att sälja ut arenan med kapacitet på uppåt 19 000 åskådare.

Det är tidig morgon och vi sitter i spelutvecklarbolaget Kings (som köptes av Activision Blizzard 2015 för 50 miljarder kronor) lokaler i centrala Stockholm. Pete Vlastelica är influgen till Stockholm för möten och promotion, men också för att försöka komma närmre ett nordiskt, kanske svenskt, lag till den populära ligan.

”Nu är det 12 lag i ligan men vi vill få in fler. Tanken är två i USA, Asien och Europa respektive. Skandinavien toppar listan på marknader i Europa som är viktigast för oss och vi har just nu samtal med lag i Stockholm. Jag kan inte avslöja något än men Skandinavien är en viktig marknad för oss och så småningom har vi ett lag härifrån med i ligan”, säger han.

Läs mer: Blizzard öppnar e-sportsarena i Los Angeles 

Overwatch är utvecklat och utgivet av Blizzard Entertainment, som ägs av Activision Blizzard. Enligt företaget har spelet över 35 miljoner spelare. I och med att det är lagbaserat och hamnar i genren förstapersonsskjutare passar det ypperligt för att tävla i.

”Människor älskar tävlingar och gamers är precis som andra fans. Folk kollar på vad de spelade när de växte upp, har man spelat till exempel Overwatch så vill man titta på tävlingar inom det, precis som att man vill följa NBA om man spelade basket när man växte upp”, säger Pete Vlastelica som själv har en bakgrund som vice vd på mediabolaget FOX sportavdelning där han bland annat hade ansvar för Super Bowl.

I kvartalsrapporten i maj pekade Activision Blizzards vd Bobby Kotick på e-sportsatsningen som en blivande kassako. 

Första säsongen av Overwatch League ser ut att dra sitt strå till den stacken. Redan under första veckan hade man sålt ut matcherna på den Blizzards arena i Los Angeles och matcherna hade över 10 miljoner tittare via Twitch och kinesiska streamingplattformarna ZhanQi TV, NetEase CC och Panda TV. Intäkterna delas med lagen.

”Overwatch league är den första ligan som delar varje dollar som kommer in med lagen. Om du köper ett lag är du inte beroende av din egen förmåga att få in sponsorer. Du får inkomster från ligan och det stabiliserar investeringarna för ägarna.”

Läs mer: Här är MTG:s utmanare om e-sportpengarna 

2016 köpte Activision Blizzard e-sportorganisationen Major league gaming som håller i flera större tävlingar, bland annat inom de två stora Blizzardspelen Starcraft 2 och Heartstone. Prislappen var då 46 miljoner dollar. 

Köpet var en del av Activision Blizzards e-sportsatsning i vad som ser ut att vara en strategi där man vill marknadsföra fler av bolagets spel. Bland annat har man startat en liga i spelet Call of duty, en av Activisions storsäljare. Men e-sporten är i dag något mer än en reklampelare, menar Pete Vlastelica.

”I e-sportens historia har målet för serierna varit att marknadsföra spelen. Vi förändrar det. Mina mål är inte bundna till hur bra jag marknadsför Overwatch eller Call of Duty. Det är såklart bra för mig om spelen säljer bra och är populära men mitt mål är att bygga upp ett självgående, kommersiellt lyckat och växande företag kring vår e-sportsatsning.”

Gör Activision Blizzard pengar på Overwarch League redan nu?

”Jag kan inte dela med mig av siffror men jag kan säga att mycket pekar på att ligan kommer vara lönsam redan under första säsongen. Ligan har varit den kommersiellt mest lyckade e-sportligan någonsin.”

Activision Blizzard har genom Major league gaming och Overwatch League tagit en ledande position i den globala e-sporten, som förväntas ha intäkter på 6,5 miljarder kronor under 2018 enligt en rapport från spelanalysföretaget Newzoo. Något som också märks bland investerares intresse att köpa in sig i sporten, menar Pete Vlastelica.

”E-sport har växt mycket de senaste tio åren. Anledningen till att investerare börjar intressera sig först nu är att strukturen börjar mogna. De senaste två åren har stabiliteten ökat och det har lockat investerare, varumärken, mediebolag, licenstagare och personer som vill äga lagen”, säger han.

Läs mer: ”Vi är bara i början av e-sporten i Sverige”

E-sportens unga fans är en nyckel till att pengar finns säkrade i framtiden, menar Pete Vlastelica. Och appropå framtiden då, vart är e-sporten om fem år tror han?

”Jag tror att det kommer finnas spelare som kommer vara världskända. Fansen kommer inte bara vara personer som spelar. Just nu är de flesta fansen själva spelare, men inte alla. Vi hör mer om folk som börjar spela på grund av att de först tittat på sporten. Det kommer vi se mer av och det är en stor möjlighet.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera