Addressya vann pitchtävlingen under 2019 års upplaga av Female Founders. Bolaget gör det möjligt för alla människor att registrera en exakt, komplett och lättanvänd adress.
”Det är jätteroligt. Vinsten betyder jättemycket för oss. Vi ska snart ta in en ny kapitalrunda på 6-7 miljoner, så det är viktigt att berätta om bolaget och vart vi befinner oss i processen”, säger medgrundaren Karoline Beronius, som stod på scen för Addressyas räkning.
För tredje året i rad anordnade Di Digital under onsdagskvällen Female Founders för att lyfta fram kvinnliga techstjärnor. Det är en mötesplats för makthavare, investerare och entreprenörer i den svenska techsektorn.
Under årets pitchtävling ställdes vinnaren mot flera av Sveriges hetaste techbolag inom bland annat femtech, edtech och AI.
Karoline Beronius grundade bolaget, som tidigare hette Map Project, under 2017 tillsammans med Maria Cheadle. De har i dagsläget 11 anställda.
Hade ni förväntat er att ta hem vinsten?
”Vi var glada över att vara ett av de fyra bolag som valdes ut bland 80 ansökningar”, säger Maria Cheadle.
”Det var verkligen inte givet. Alla entreprenörer gjorde extremt bra från sig på scenen”, säger Karoline Beronius.
Appen, som än så länge finns i betaversion på Google Play, är gratis att använda för privatpersoner. Men de riktar sig även till företag som är beroende av exakta adresser för att leverera produkter till sina kunder, till exempel e-handlare i Afrika.
”Vi ska lägga till nya funktioner och växa teamet, utöver att fokusera på försäljningen. Det kommer också vara viktigt för oss att ta fram data som bevisar hur vi verkligen effektiviserar leveranser åt företag”, säger Karoline Beronius.
Grundarna vill inte uppge hur många användare som just nu är registrerade på plattformen, men konstaterar att målen med Addressya är ambitiösa.
Den adresserbara marknaden är gigantisk, eftersom 4 miljarder människor på jorden i dag saknar en exakt adress.
”Men det kommer också att innebära förbättringar för många människor i Västvärden. På den svenska landsbygden eller på öar är adressen ofta en postlåda. Vi kan göra det mer exakt än så och underlätta för till exempel räddningstjänsten att hitta rätt”, säger Maria Cheadle.
Läs mer: Här är de fyra bolag som gjorde upp om segern i Female Founders pitchtävling
I år ställdes de fyra bolagen framför en stjärnspäckad jury bestående av Karin Edström, investment manager på det statliga riskkapitalbolaget Almi Invest, Marta Sjögren, partner på riskkapitalbolaget Northzone, Johan Linden, head of investment banking på investmentbanken ABG, och Anne Lidgard, tidigare chef på innovationsmyndigheten Vinnovas kontor i Silicon Valley.
Juryn valde ut två finalister, Addressya och 3D-kroppsskannerbolaget The Fit, medan publiken på det fullsatta Musikaliska i Stockholm fick rösta fram den slutgiltiga vinnaren.
Addressya åker nu tillsammans med finalisten The Fit till New York för att presentera sig på konferensen Executive Women’s Conference den 10 maj, som Di Digital arrangerar i samarbete med Svensk-Amerikanska Handelskammaren.
”Det är jätteroligt. När vi har varit i New York tidigare upptäckte vi att behovet av vår tjänst finns även där. På Manhattan är adresserna väldigt strukturerade, men i andra delar av staden blir det mer komplicerat bara du åker över en bro”, säger Maria Cheadle.