Hoppa till innehållet

Addressya tog hem pitchtävlingen på Female Founders

Startupbolaget Addressya vill ge 4 miljarder människor på jorden en exakt adress. Affärsidén föll både i investerarnas och publikens smak, som i den hårda konkurrensen röstade fram bolaget till segern på Female Founders pitchtävling.

Karoline Beronius är en av grundarna bakom Addressya.
Karoline Beronius är en av grundarna bakom Addressya.Foto: JONAS ENG

Addressya vann pitchtävlingen under 2019 års upplaga av Female Founders. Bolaget gör det möjligt för alla människor att registrera en exakt, komplett och lättanvänd adress. 

”Det är jätteroligt. Vinsten betyder jättemycket för oss. Vi ska snart ta in en ny kapitalrunda på 6-7 miljoner, så det är viktigt att berätta om bolaget och vart vi befinner oss i processen”, säger medgrundaren Karoline Beronius, som stod på scen för Addressyas räkning.

För tredje året i rad anordnade Di Digital under onsdagskvällen Female Founders för att lyfta fram kvinnliga techstjärnor. Det är en mötesplats för makthavare, investerare och entreprenörer i den svenska techsektorn.

Under årets pitchtävling ställdes vinnaren mot flera av Sveriges hetaste techbolag inom bland annat femtech, edtech och AI.

Karoline Beronius grundade bolaget, som tidigare hette Map Project, under 2017 tillsammans med Maria Cheadle. De har i dagsläget 11 anställda.

Hade ni förväntat er att ta hem vinsten?

”Vi var glada över att vara ett av de fyra bolag som valdes ut bland 80 ansökningar”, säger Maria Cheadle.

”Det var verkligen inte givet. Alla entreprenörer gjorde extremt bra från sig på scenen”, säger Karoline Beronius.

Appen, som än så länge finns i betaversion på Google Play, är gratis att använda för privatpersoner. Men de riktar sig även till företag som är beroende av exakta adresser för att leverera produkter till sina kunder, till exempel e-handlare i Afrika. 

”Vi ska lägga till nya funktioner och växa teamet, utöver att fokusera på försäljningen. Det kommer också vara viktigt för oss att ta fram data som bevisar hur vi verkligen effektiviserar leveranser åt företag”, säger Karoline Beronius.

Grundarna vill inte uppge hur många användare som just nu är registrerade på plattformen, men konstaterar att målen med Addressya är ambitiösa. 

Den adresserbara marknaden är gigantisk, eftersom 4 miljarder människor på jorden i dag saknar en exakt adress.

”Men det kommer också att innebära förbättringar för många människor i Västvärden. På den svenska landsbygden eller på öar är adressen ofta en postlåda. Vi kan göra det mer exakt än så och underlätta för till exempel räddningstjänsten att hitta rätt”, säger Maria Cheadle.

Läs mer: Här är de fyra bolag som gjorde upp om segern i Female Founders pitchtävling 

Från vänster: Izabella Kjelsberg som grundat Wellow, Karoline Beronius som grundat Addressya, Fredrika Bernadotte som grundat Prion och Lisa Lindvall som står bakom The Fit.
Från vänster: Izabella Kjelsberg som grundat Wellow, Karoline Beronius som grundat Addressya, Fredrika Bernadotte som grundat Prion och Lisa Lindvall som står bakom The Fit.Foto: JONAS ENG

I år ställdes de fyra bolagen framför en stjärnspäckad jury bestående av Karin Edström, investment manager på det statliga riskkapitalbolaget Almi Invest, Marta Sjögren, partner på riskkapitalbolaget Northzone, Johan Linden, head of investment banking på investmentbanken ABG, och Anne Lidgard, tidigare chef på innovationsmyndigheten Vinnovas kontor i Silicon Valley. 

Juryn valde ut två finalister, Addressya och 3D-kroppsskannerbolaget The Fit, medan publiken på det fullsatta Musikaliska i Stockholm fick rösta fram den slutgiltiga vinnaren. 

Addressya åker nu tillsammans med finalisten The Fit till New York för att presentera sig på konferensen Executive Women’s Conference den 10 maj, som Di Digital arrangerar i samarbete med Svensk-Amerikanska Handelskammaren.

”Det är jätteroligt. När vi har varit i New York tidigare upptäckte vi att behovet av vår tjänst finns även där. På Manhattan är adresserna väldigt strukturerade, men i andra delar av staden blir det mer komplicerat bara du åker över en bro”, säger Maria Cheadle.

Läs mer: Vanja Tufvesson är Årets kvinnliga grundare 2019 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera