Annons

Adyen om H&M-avtalet: ”Expediterna ska flytta ut på golvet”

Jussi Lindberg, Nordenchef på Adyen.
Jussi Lindberg, Nordenchef på Adyen. Foto: Press och TT.
Svenska handlare, till exempel H&M, har blivit mer öppna för nya betalningslösningar. Samtidigt behöver de internationella tjänsterna anpassas till den svenska marknaden för att slå igenom, menar Adyens affärsutvecklingschef i norra Europa Jussi Lindberg. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det holländska betalinfrastrukturbolaget Adyen upplever en tydlig trend i att fler svenska bolag öppnar upp för att testa alternativa betalningslösningar. Det berättade Norden-chefen Jussi Lindberg i samband med Di:s konferens “Framtidens betalningar”. 

Adyen, som nyligen börsnoterades, har i dag kunder som Uber, Facebook och Spotify inom e-handel. Samtidigt arbetar de aktivt för att utveckla mobila betalningar för fysiska butiker. 

Exempel på storföretag som i dag till viss del använder sig av deras tjänster i butik är den svenska modejätten H&M och Hollands största matvarukedja Albert Heijn. Men enligt Jussi Lindberg är det undantag som bekräftar regeln.  

“Vårt ansvar landar i att leverera den bästa tekniken oavsett vad kunderna vill göra. I dag förlorar nordiska handlare 16,4 miljarder kronor på övergivna köp, därför behöver man möta marknaden och göra den mer effektiv för kunder”, säger han.

Under 2017 hanterade bolaget över 1 100 miljarder kronor i transaktionsvolymer och bolaget värderas i dag till 17,1 miljarder euro, motsvarande 180 miljarder svenska kronor. 

Läs mer: Klarna-utmanaren Adyen rusar med 100 procent i börsdebuten 

Expediterna ska flytta ut på golvet och ha mer tid med att hjälpa kunderna.

I Kina har e-handelsjätten Alibaba tagit fram ett koncept för sömlös betalning tillsammans med dagligvaruhandeln Hema. Lösningen innebär att kunden själv kan skanna sina varor med sin smarttelefon och vid betalning används ansiktsigenkänning för att kunder ska slippa stå i kö. Bor du inom tre kilometer från butiken är det även möjligt att beställa sin mat och få den hemkörd på 30 minuter.

 “Det är lite rörigt här och där, men det är ett fantastiskt system som faktiskt fungerar trots deras stora befolkningsmängd. Kommer det att fungera här? Det vet vi inte men man kan i alla fall våga testa i en liten skala”, säger Jussi Lindberg.

Han tror att den här typen av betalningslösning kan komma att nå Sverige mycket snart – om än i anpassat format. 

“Det händer inom ett år, tekniken finns redan men det måste börja i en liten skala. Om man vill kan man få klart det på en vecka. Det roliga är att potentiella kunder var positiva för ett år sedan, men inte villiga att gå längre. I år är man öppen för att titta mer på hur det faktiskt kan förverkligas”, säger Jussi Lindberg.

I september i år blev det känt att H&M inleder ett samarbete med Adyen. Samarbetet kommer helt att förändra den butiksstruktur som modejätten har i dag, menar Jussi Lindberg. 

“Betalningslösningen ska ge butikerna en känsla av exklusivitet. Expediterna ska flytta ut på golvet och ha mer tid med att hjälpa kunderna. Det ska gå att skanna varan för att ta reda på om plagget finns i din storlek eller i en närliggande butik. Vid betalning blippar kunden i en kortterminal och går, istället för att stå i en lång kö.” 

Läs mer: H&M:s nya e-handelsgiv – tar efter Netflix och Facebook 

För att komma dit är nästa fas att ta bort de steg i en betalning som, enligt Jussi Lindberg, inte behövs. Han menar att svenskarna har svårt att ta till sig utländska betalningslösningar som Apple Pay och föreslår att det borde utvecklas en svensk variant.

“Vi skulle redan nu kunna ta bort betalningssteg, det finns definitivt möjligheter att exempelvis utveckla bättre terminallösningar. Internationella framgångar, som Apple Pay och Google Pay har hittills inte funkat särskilt bra i Sverige, medan du kan betala på det sättet överallt i England. Vi kommer också att nå dit, men för att det ska slå igenom kanske det behövs en nordisk variant.” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies