Hoppa till innehållet

Klarnas konkurrent rullar ut på Alibaba globalt

Klarnas stora konkurrent, betalbolaget Adyen, inleder ett globalt samarbete med kinesiska e-handelsjätten Alibaba.

Adyens vd Pieter van der Does och Alibabas grundare Jack Ma.
Adyens vd Pieter van der Does och Alibabas grundare Jack Ma.Foto: Di/TT

Nederländska Adyen inleder ett globalt samarbete med Alibaba där betalbolagets infrastruktur integreras med Aliexpress, Taobao, Tmall och Alibaba.com.

Alibabas egen betallösning Alipay finns sedan tidigare som betalmetod hos Adyen, som hanterar den bakomliggande tekniken.

Det nya samarbetet ska erbjuda fler betalmetoder för Alibabas kunder utanför Fastlandskina. Enligt Adyen handlar det främst om att fler korttransaktioner ska bli godkända.

Adyen erbjuder i dag hundratals betalmetoder på sin plattform, bland annat många lokala lösningar.

Tidigare i år inledde betalbolagen Klarna och Adyen ett samarbete med Alibabas e-handelsplattform Alipay i fyra europeiska länder: Tyskland, Nederländerna, Österrike och Finland.

Läs mer: Källor: Alibaba skjuter upp miljardnotering efter protesterna i Hongkong 

”Adyen är utformat för att leverera betalningsalternativ i realtid på ett datadrivet och enkelt skalbart sätt. Alipay kan nu använda Adyens djupa insikter om betalningsauktorisering i syfte att säkerställa en högre grad av godkända transaktioner såväl som en bättre användarupplevelse för våra kunder”, säger Clara Shi, chef för strategiska partnerskap med finansiella institutioner, International Business Group, Alipay i ett uttalande.

Adyen är i dag ett av Europas största fintechbolag och fortsätter att växa kraftigt med relativt hög lönsamhet. Under första halvåret steg nettoomsättningen med 41 procent och vinstmarginalen landade på 40 procent.

Tidigare i veckan kommenterade Adyens vd Pieter van der Does utvecklingen i en intervju med Di Digital: Betalraketens vd om Klarna-ryktet: ”Har fört diskussioner”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera