Hoppa till innehållet

Affärsänglar backar svenskt flygsök: ”Alla har missat slutanvändaren”

 

Svenska Avionero ska ge sig in i konkurrensen med Google.

Foto: Martina Holmberg / TT

Malmöbolaget Avionero (NTL) grundades 2015 och har sedan dess byggt sitt verktyg för flygsök.

Tanken är att användarna snabbt ska kunna orientera sig i resedjungeln och få fram alternativen som passar bäst.

Sökmotorer för flyg tillhandahålls redan av såväl Kayak som Momondo och Google men Avionero, som just nu sysselsätter åtta personer, tror sig ha en produkt som står sig i konkurrensen.

”Jag har under de senaste tio åren jobbat inom online-flygsökbranschen på ett antal olika företag. Det jag har sett är att i princip alla i branschen verkar ha missat vem slutanvändaren faktiskt är och fungerar”, säger Lars Kristensson i ett uttalande.

Avionero låter bland annat sina AI-system tolka den data kunderna genererar.

Läs mer: Tidigare Hemnet-vd:ns bolag ska hjälpa svenskar köpa hus i Spanien 

”Jag har försökt att påtala att tjänsterna som de är byggda i dag inte ligger i linje med användarnas faktiska behov”, säger Lars Kristensson.

”Jag vet att Avionero behövs på marknaden. Jag har mött så många människor som brottas med de här problemen att jag bara måste göra det här.”

Lars Kristensson har ett förflutet på exempelvis Momondo och har grundat Avionero ihop med interaktionsdesignern Anton Tyulenev.

Efter en såddrunda i fjol tog Avionero nyligen in ytterligare 5 miljoner kronor i kapital från affärsänglarna Peter Benson, Patric Blixt, Micco Grönholm, Christian Jeppsson och Daniel Somos.

Läs mer: Volvo-veteran utvecklar förarlösa eldrivna lastbilar

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera