Hoppa till innehållet

Affärselit och kändisar möts i otippade relationer

Det är inget nytt att vilja sola sig i kändisarnas stjärnglans, men vi ser allt fler kopplingar mellan artister och näringslivet. Plötsligt uppstår kärlek – och kanske nästa affär, noterar Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

I förra veckan skrev vi om den nylanserade tjänsten Memmo där man för några hundralappar kan förmå kändisar som exempelvis Börje Salming eller Suzanne Reuter att skicka en videohälsning till en kompis. 

Memmo har varit en snackis på redaktionen den här veckan. Kändisarna säljer sig för billigt, tycker vissa. Lätta extraintäkter när karriären går på tomgång, tycker andra. 

I intervjun med Memmos medgrundare och vd Gustav Lundberg Toresson berättade han att blev inspirerad efter ett möte med Teslas Elon Musk. Vi har dock nåtts av motstridiga rykten. Fenomenet är redan stort i USA. Aktören Cameo värderas till nästan 3 miljarder kronor och har världskändisar som rapparen Snoop Dogg och Caitly Jenner i sitt stall. En som ska ha spanat in detta fenomen är Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures. Ni vet - han som fick en superbonus på 138 miljoner kronor efter att ha fått igenom Avito-affären. 

Enligt uppgifter ska Per Brilioth ha frågat andra att starta igång Memmo innan valet föll på Gustav Lundberg Toresson och Tobias Bengtsdahl. Detta är inte första gången vi hör en sådan historia – samma ska ha hänt med Voi. Klart är i alla fall att Vostok New Ventures har investerat i såväl Voi som Memmo.

Vostok New Ventures vd Per Brilioth ska ha spanat in möjligheterna med att sälja kändishälsningar.
Vostok New Ventures vd Per Brilioth ska ha spanat in möjligheterna med att sälja kändishälsningar.Foto: Josefine Stenersen, Daniel Goldman

Vi kom också att tänka på den svenske Oxford-ekonomen Carl Benedikt Freys intensivt diskuterade och citerade studie från 2013. I den spår han att nästan hälften av alla jobb är i riskzonen för att automatiseras eller robotiseras de närmaste 20 åren.

Den utvecklingen skulle såklart få stora samhällskonsekvenser. Men någon direkt jobbslakt har vi kanske inte sett under de sex år som har gått. Och vissa har sagt att även om han skulle få rätt så är det ingen fara – därför att nya jobb alltid har och alltid kommer att växa fram när ekonomin förändras.

Kanske är det från Memmo och liknande appar som de nya jobben kommer att komma?

Tänk er ett scenario värdigt ett Black Mirror-avsnitt: I framtiden när industrin är helautomatiserad och tjänsteyrken har ersätts av AI så kan vi människor av kött och blod spendera våra medborgarlöner på att skicka hälsningar från Stefan Sauk-figurer till varandra – allt för att säkra sysselsättningen och konsumtionen. Du sköna nya värld. Ja alltså, fram till dess att så kallade ”deep fakes” blir så övertygande att även den här affärsmodellen faller.

Den som vill veta mer om Carl Benedikt Freys tankar kan förövrigt läsa Di:s Viktor Munkhammars läsvärda intervju med forskaren från i oktober: Historikern: ”47 procent av jobben kan automatiseras”

En som tog upp Memmo, men utan att namnge bolaget är artisten Viktor Frisk. Han är mest känd som en i barnfavoritduon Samir & Viktor. Han lyfte problemet kring att alla inte har råd med julklappar till sina barn och ställer tydligen istället upp gratis med hälsningar. Skulle inte förvåna mig om han blir nästa kändis-investerare som vi kommer att skriva om. Viktor Frisk syns nämligen rätt ofta med olika framgångsrika kvinnor. Hans vänskap med skådisen och författaren Martina Haag skapade en del rykten som sedan tillbakavisades. 

Sedan många år ska han regelbundet umgås med Christina Saliba. Det hela ska ha börjat med att de träffades hemma hos en gemensam vän och att hon då tog Viktor åt sidan för att fråga ut honom om hans drömmar och mål. Förra året sålde Christina Saliba sina andelar i Mindmakers PR och drog igång investmentbolaget Invest in her tillsammans med författaren Camilla Läckberg.

Christina Saliba och Camilla Läckberg.
Christina Saliba och Camilla Läckberg.Foto: Claes-Göran Flinck

Pingis Hadenius, som är en gammal vapendragare till influeraren och krisande entreprenören Isabella Löwengrip, ska också hon ha setts nyligen tillsammans med Viktor Frisk. Vi kanske snart får höra om träffen handlade mer om affärer eller att visa upp hennes nya bäbis.

En annan affärskvinna Viktor Frisk spanats in tillsammans med är investeraren och Collector-grundaren Lena Apler. Bland annat så ska de ha stängt ett ställe tillsammans på hennes födelsedag. De sägs beundra varandra. Lena Apler har kallat sig för hans ”extramamma” och Viktor Frisk ska ha uttryckt att de delar ”samma vision om världen”. 

Svårt att toppa Lena Aplers energi på dansgolvet (nere till höger i bild).
Svårt att toppa Lena Aplers energi på dansgolvet (nere till höger i bild).

I förra veckan hade Nätverket 17 sin årliga gala där de väljer in några av Sveriges mäktigaste kvinnliga entreprenörer. Medgrundaren Lena Apler var som vanligt den som glittrade mest och dominerade dansgolvet. Tydligen skulle hon haft med sig Anna Kinberg Batra, tidigare moderatledare och numera bland annat styrelseledamot i Collector, men som fått förhinder. Istället valde Lena Apler att ta med tv-kändisen och konditorn Roy Fares. Mästerbagaren fokuserar nu på sitt kaféföretag Mr Cake där Lena Apler ska vara en trogen kund.

En annan artist som Lena Apler har hängt med är rapparen Silvana Imam. Silvana har som vi tidigare rapporterat kopplingar till tunga investerare som Cristina Stenbeck.  Investors första dam har även kopplingar till andra musiker som Steve Angello i Swedish House Mafia. Inte konstigt kanske att hon har ett musikintresse då hon även har en plats i Spotifys styrelse.

Och har du undrat lite över det signifikanta uttrycket i pressbilderna när vi skriver om fintechbolaget Lendify? Tydligen så fotograferas hela ledningen av kändisfotografen Bingo Rimér. Kanske beror det på att Lendifys frontfigur Erika Eliasson, som nyligen äntligen fick sin korrekta titel – vice vd, ska vara gammal vän med Bingos före detta sambo, bloggaren och matentreprenören Katrin Zytomierska

Bingo Rimér brukar ta bilder av Lendify, med vice vd:n Erika Eliasson.
Bingo Rimér brukar ta bilder av Lendify, med vice vd:n Erika Eliasson.
Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera