Hoppa till innehållet

Affärselit och kändisar möts i otippade relationer

Det är inget nytt att vilja sola sig i kändisarnas stjärnglans, men vi ser allt fler kopplingar mellan artister och näringslivet. Plötsligt uppstår kärlek – och kanske nästa affär, noterar Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

I förra veckan skrev vi om den nylanserade tjänsten Memmo där man för några hundralappar kan förmå kändisar som exempelvis Börje Salming eller Suzanne Reuter att skicka en videohälsning till en kompis. 

Memmo har varit en snackis på redaktionen den här veckan. Kändisarna säljer sig för billigt, tycker vissa. Lätta extraintäkter när karriären går på tomgång, tycker andra. 

I intervjun med Memmos medgrundare och vd Gustav Lundberg Toresson berättade han att blev inspirerad efter ett möte med Teslas Elon Musk. Vi har dock nåtts av motstridiga rykten. Fenomenet är redan stort i USA. Aktören Cameo värderas till nästan 3 miljarder kronor och har världskändisar som rapparen Snoop Dogg och Caitly Jenner i sitt stall. En som ska ha spanat in detta fenomen är Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures. Ni vet - han som fick en superbonus på 138 miljoner kronor efter att ha fått igenom Avito-affären. 

Enligt uppgifter ska Per Brilioth ha frågat andra att starta igång Memmo innan valet föll på Gustav Lundberg Toresson och Tobias Bengtsdahl. Detta är inte första gången vi hör en sådan historia – samma ska ha hänt med Voi. Klart är i alla fall att Vostok New Ventures har investerat i såväl Voi som Memmo.

Vostok New Ventures vd Per Brilioth ska ha spanat in möjligheterna med att sälja kändishälsningar.
Vostok New Ventures vd Per Brilioth ska ha spanat in möjligheterna med att sälja kändishälsningar.Foto: Josefine Stenersen, Daniel Goldman

Vi kom också att tänka på den svenske Oxford-ekonomen Carl Benedikt Freys intensivt diskuterade och citerade studie från 2013. I den spår han att nästan hälften av alla jobb är i riskzonen för att automatiseras eller robotiseras de närmaste 20 åren.

Den utvecklingen skulle såklart få stora samhällskonsekvenser. Men någon direkt jobbslakt har vi kanske inte sett under de sex år som har gått. Och vissa har sagt att även om han skulle få rätt så är det ingen fara – därför att nya jobb alltid har och alltid kommer att växa fram när ekonomin förändras.

Kanske är det från Memmo och liknande appar som de nya jobben kommer att komma?

Tänk er ett scenario värdigt ett Black Mirror-avsnitt: I framtiden när industrin är helautomatiserad och tjänsteyrken har ersätts av AI så kan vi människor av kött och blod spendera våra medborgarlöner på att skicka hälsningar från Stefan Sauk-figurer till varandra – allt för att säkra sysselsättningen och konsumtionen. Du sköna nya värld. Ja alltså, fram till dess att så kallade ”deep fakes” blir så övertygande att även den här affärsmodellen faller.

Den som vill veta mer om Carl Benedikt Freys tankar kan förövrigt läsa Di:s Viktor Munkhammars läsvärda intervju med forskaren från i oktober: Historikern: ”47 procent av jobben kan automatiseras”

En som tog upp Memmo, men utan att namnge bolaget är artisten Viktor Frisk. Han är mest känd som en i barnfavoritduon Samir & Viktor. Han lyfte problemet kring att alla inte har råd med julklappar till sina barn och ställer tydligen istället upp gratis med hälsningar. Skulle inte förvåna mig om han blir nästa kändis-investerare som vi kommer att skriva om. Viktor Frisk syns nämligen rätt ofta med olika framgångsrika kvinnor. Hans vänskap med skådisen och författaren Martina Haag skapade en del rykten som sedan tillbakavisades. 

Sedan många år ska han regelbundet umgås med Christina Saliba. Det hela ska ha börjat med att de träffades hemma hos en gemensam vän och att hon då tog Viktor åt sidan för att fråga ut honom om hans drömmar och mål. Förra året sålde Christina Saliba sina andelar i Mindmakers PR och drog igång investmentbolaget Invest in her tillsammans med författaren Camilla Läckberg.

Christina Saliba och Camilla Läckberg.
Christina Saliba och Camilla Läckberg.Foto: Claes-Göran Flinck

Pingis Hadenius, som är en gammal vapendragare till influeraren och krisande entreprenören Isabella Löwengrip, ska också hon ha setts nyligen tillsammans med Viktor Frisk. Vi kanske snart får höra om träffen handlade mer om affärer eller att visa upp hennes nya bäbis.

En annan affärskvinna Viktor Frisk spanats in tillsammans med är investeraren och Collector-grundaren Lena Apler. Bland annat så ska de ha stängt ett ställe tillsammans på hennes födelsedag. De sägs beundra varandra. Lena Apler har kallat sig för hans ”extramamma” och Viktor Frisk ska ha uttryckt att de delar ”samma vision om världen”. 

Svårt att toppa Lena Aplers energi på dansgolvet (nere till höger i bild).
Svårt att toppa Lena Aplers energi på dansgolvet (nere till höger i bild).

I förra veckan hade Nätverket 17 sin årliga gala där de väljer in några av Sveriges mäktigaste kvinnliga entreprenörer. Medgrundaren Lena Apler var som vanligt den som glittrade mest och dominerade dansgolvet. Tydligen skulle hon haft med sig Anna Kinberg Batra, tidigare moderatledare och numera bland annat styrelseledamot i Collector, men som fått förhinder. Istället valde Lena Apler att ta med tv-kändisen och konditorn Roy Fares. Mästerbagaren fokuserar nu på sitt kaféföretag Mr Cake där Lena Apler ska vara en trogen kund.

En annan artist som Lena Apler har hängt med är rapparen Silvana Imam. Silvana har som vi tidigare rapporterat kopplingar till tunga investerare som Cristina Stenbeck.  Investors första dam har även kopplingar till andra musiker som Steve Angello i Swedish House Mafia. Inte konstigt kanske att hon har ett musikintresse då hon även har en plats i Spotifys styrelse.

Och har du undrat lite över det signifikanta uttrycket i pressbilderna när vi skriver om fintechbolaget Lendify? Tydligen så fotograferas hela ledningen av kändisfotografen Bingo Rimér. Kanske beror det på att Lendifys frontfigur Erika Eliasson, som nyligen äntligen fick sin korrekta titel – vice vd, ska vara gammal vän med Bingos före detta sambo, bloggaren och matentreprenören Katrin Zytomierska

Bingo Rimér brukar ta bilder av Lendify, med vice vd:n Erika Eliasson.
Bingo Rimér brukar ta bilder av Lendify, med vice vd:n Erika Eliasson.
Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera