Hoppa till innehållet

Affischsajten gör 122 miljoner kronor i vinst

Bild- och affischsajten Desenio, som för två år sedan köptes till hälften av Verdane, ökar vinsten från 73 till 122 miljoner kronor.

Helena och Martin Blomqvist, grundarna bakom konstsajten Desenio
Helena och Martin Blomqvist, grundarna bakom konstsajten DesenioFoto: Desenio/Press

Affischer med publikfriande motiv som säljs för omkring en hundralapp. Och så ramar till det.

Så ser formeln ut som gjort Desenio till en vinstmaskin.

I början av 2017 köpte riskkapitalbolaget Verdane hälften av bild- och affischsajten i en affär som värderade hela bolaget till 250 miljoner kronor. Säljare var paret Helena och Martin Blomqvist som grundade Desenio.

Läs mer: Guldregn över konstsajten Desenios grundare – säljer av halva bolaget 

Samma år hade sajten ett resultat efter finansnetto på 73 miljoner kronor och en omsättning på 237 Mkr.

Försäljningen ska ha gjorts för att hjälpa Desenio till att bli ett globalt företag och Verdandes förväntningar uppgavs vara stora.

Nu har fjolårets årsredovisning inkommit och i den framkommer att Desenio ökade tempot ytterligare.

Resultatet efter finansnetto landade då på 122 Mkr medan omsättningen skrevs till 425 Mkr, vilket Breakit var först med att rapportera om.

”Vi har hittat ett bra koncept i allt från att ta fram produkter till marknadsföring och distribution. Vi säljer direkt till konsument utan mellanhänder”, säger vd:n Fredrik Palm till sajten och uppger vidare att kunderna finns i 30 länder och man varje månad kommer ut med 150-200 nya motiv.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera