Hoppa till innehållet

Aftonbladet-topp ny Sverige-chef för Kry

Schibsted-veteranen Erik Hjelmstedt blir ny Sverigechef för det digitala vårdbolaget Kry. 

Krys nya Sverigechef heter Erik Hjelmstedt.
Krys nya Sverigechef heter Erik Hjelmstedt.Foto: Press

Krys nya Sverigechef heter Erik Hjelmstedt. Han finns sedan två år tillbaka i Krys ledningsgrupp i rollen som bolagets operativa chef, COO. 

Erik Hjelmstedt ska fortsätta att driva Krys utveckling och expansion på den svenska och nordiska marknaden, enligt ett pressmeddelande från bolaget. 

”Jag ser fram emot att ta bolaget vidare in i nästa fas och med högsta fart arbeta för att tillgängliggöra vården så att fler medborgare i Sverige får vård när de behöver”, säger Erik Hjelmstedt i ett uttalande.

Erik Hjelmstedt kommer närmast från mediekoncernen Schibsted där han innehaft ett antal ledande positioner som finanschef och operativ chef. Han har även varit ordförande för och suttit i styrelsen i ett antal av gruppens bolag som exempelvis Svenska Dagbladet, Hitta.se, Aftonbladet och Blocket. 

Dessförinnan har han varit chef på bolag som Gamestop, Razorfish och Shell.

Kry, som är störst bland digitala vårdgivare i Sverige vad gäller antalet användare, rivstartade 2020 genom att offentliggöra en ny kapitalrunda på hela 1,5 miljarder kronor.

Det har bara gått ett och ett halvt år sedan bolaget senast tog in extern finansiering. Men pengarna behövs. Bara under 2018 uppgick förlusten till hela 250 miljoner kronor.

Läs mer: Efter jätterundan – här är Krys fem största utmaningar

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera