Hoppa till innehållet

Agria köper nätveterinär: ”Nytt beteende hos kunderna”

Digitala vårdbesök blir allt vanligare – även för sällskapsdjur. I en ny affär blir veterinärappen Vethem en del av jätten Agria. ”Det är en tjänst som allt fler kunder upptäcker och använder sig av”, säger Agrias vd Agnes Fabricius. 

Agrias vd Agnes Fabricius.
Agrias vd Agnes Fabricius.

Agria tar över hela ägandet i Vethem, ett relativt nystartat bolag som specialiserar sig på digital veterinärrådgivning. Ambitionen är att skapa en ny vårdapp för djur som ska ge kostnadsfri rådgivning via internet till bolagets kunder, berättar vd:n Agnes Fabricius.  

”Jag tror att appen kommer att få ett stort genomslag. Agria har ändå 60 procent av den svenska djurförsäkringsmarknaden. Därför kommer vi kunna erbjuda den här tjänsten gratis till ett stort antal kunder”, säger hon.

Läs mer: Daniel Ek ska upptäcka sjukdomar – plöjer ned 30 miljoner i sitt nya bolag 

Appen lanseras under namnet Agria Vårdguide den 6 september. Djurägare som inte har tecknat försäkring hos bolaget kommer att kunna använda tjänsten mot betalning. 

”Det är en stor affär för Agria. Det är ett nytt beteende att kunderna tar hjälp av digital veterinärvård. Bolagen som erbjuder dessa tjänster kom in på marknaden för bara ett par år sedan. Att våra kunder nu kan videofilma sitt husdjur och få direktkontakt med en veterinär som gör en bedömning digitalt, det känns jättekul”, säger hon.

Andelen försäkrade husdjur i Sverige är den högsta i hela EU och antalet husdjur i landet ökar. Även efterfrågan på djursjukvård ökar eftersom att djurägarna i allt högre utsträckning uppsöker veterinär när husdjuren har symptom, konstaterar en rapport från Konkurrensverket från 2018.

Läs mer: Veterinärappar ser uppsving: ”Har dubblat affären”

”De flesta av våra konkurrenter köper den här typen av digitala tjänster av de aktörer som finns på marknaden. Vi tror att detta är något som kunderna kommer fortsätta att efterfråga”, säger Agnes Fabricius.

Agria, som ägs av Länsförsäkringar, har en omsättning på 4 miljarder kronor i premievolym. Djurförsäkringsbolaget finns på marknader i Norden samt i Storbritannien och Frankrike.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera