Aevy grundades 2011. Innan någon visste vad bolaget skulle göra hade grundarna fått in pengar från såväl Northzone (NTL) som de välrenommerade investerarna Mattias Ackermand (NTL) och Ludvig Linge (NTL).
Senare stod det klart att Aevy (NTL) utvecklade ett rekryteringsverktyg som ska hjälpa företag med ett av deras största problem: att rekrytera personer inom techsektorn.
Nu har affären fått fart. I fjol omsatte Aevy cirka 10 miljoner kronor, uppger vd:n Oskar Kalmaru. Det är mer än dubbelt så mycket som under 2016, då bolaget drog in 4 Mkr.
”Rekrytering går i grunden ut på att matcha data över tillgängliga jobb med data över tillgänglig kompetens, och en algoritm slår alltid en människa i att matcha data”, säger Oskar Kalmaru.
Fördelen med en algoritm blir extra tydlig när det gäller kompetensen hos flyktingar
Aevys sökbara databas rymmer hittills indexerat omkring 115 miljoner kandidater.
När en kund som Zalando, GM eller Huawei hör av sig med sina rekryteringskrav kan det dröja några dagar tills Aevy har vaskat fram tillgängliga, kvalificerade kandidater.
En del kunder prenumererar på Aevys sökmotor medan andra – däribland startupbolag som Glue (NTL) eller Kognity (NTL) – betalar för varje kandidat som till slut får jobb på företaget.
”Vi levererar kandidater gratis. Om personen blir anställd betalar kunden cirka 20 procent av den personens första årslön”, säger Oskar Kalmaru.
Läs mer: De investerar i integrationsappen Welcome
I år är målet att Aevy ska presentera 7000 kandidater till totalt 1000 lediga positioner. Aevy vill också gå med vinst under åtminstone ett flertal månader.
I december i fjol var bolagets kassaflöde positivt, säger Oskar Kalmaru.
”När vi gått med vinst under en tid kommer vi överväga om vi vill ta in ytterligare kapital.”
I USA och Schweiz har forskare kunnat matcha flyktingar kunnat med lediga jobb med hjälp av en algoritm. Samma recept borde ge resultat i Sverige, uppgav Tommy Andersson vid Lunds universitet nyligen för Sveriges Radio.
Nu öppnar Aevy för att matcha kompetensen hos flyktingar med arbetstillfällen i Sverige.
”Fördelen med en algoritm blir extra tydlig när datan är svårupptäckt, till exempel när det gäller kompetensen hos flyktingar som inte har samma typ av utbildningsbakgrund som svenska rekryterare är vana att leta efter”, säger Oskar Kalmaru.
Läs mer: Algoritm får flyktingar i arbete
När Aevy tagit emot kriterier matar bolaget in dessa i sökmotorn och får tillbaka kandidater som dels har rätt kompetens, och dels bedöms vara tillgängliga för nya uppdrag.
Det är bolagets AI-verktyg som sköter den senare delen.
”Genom maskininlärning analyserar vi hur tillgänglig någon är och bedömer sannolikheten att den personen vill byta jobb. Den analysen bygger på mer data än någon mänsklig rekryterare klarar av."