AI, artificiell intelligens, har blivit ett "it word" i svenskt näringsliv. Stora och små bolag väver in AI i de allra flesta beskrivningar av verksamheten och enligt många riskkapitalister finns AI med i princip varenda pitch som kommer in till dem i dag.
Trots att AI fått en upplyft status, som en garant för framtidsvisioner, är det relativt få bolag som faktiskt levererar användbara och skalbara AI-lösningar som gör skillnad. Dessutom är det relativt få svenska bolag som faktiskt inkorporerar AI i verksamheten för att förbättra den.
En anledning kan vara att det är komplext och svårt. Det tror i alla fall Luka Crnkovic-Friis som grundade och driver AI-bolaget Peltarion. Med kunder som NASA, Tesla och BMW har man tagit AI till företagen på ett enkelt sätt, i alla fall så enkelt det kan bli. Svenska företagens kunskap och AI-mognad varierar, menar Luka Crnkovic-Friis.
”På ett sätt är det oroväckande att se börsnoterade bolag i Sverige som inte har någon typ av AI-produktion. Tittar man däremot på de sex mest värdefulla bolagen i världen så satsar de järnet. Samtidigt finns det en medvetenhet och kompetensen är ganska hög i Sverige. Det finns god chans att komma ikapp och bli ledande”, säger han.
Luka Crnkovic-Friis resa till att skapa ett bolag som är ett av de mest lovande inom AI i Sverige började i pojkrummet. När han var 7 år kodade han sitt första program på en Commodore 64-hemdator.
”Det första program jag skrev var ett program till mina två papegojor jag hade. Jag skrev ett program som hade information om dem och som räknade ut hur mycket mat de skulle ha och sådana grejer”, säger han och skrattar.
Nästa steg blev studier på KTH på nittiotalet. Kurserna inom elektronik ledde in till signalanalys och det var där Luka Crnkovic-Friis stötte på AI på allvar.
”Jag tyckte att teknologin var väldigt cool och tyckte att det var konstigt att man skulle programmera datorer manuellt, i stället borde man lära datorerna att programmera själva”, säger han.
Slutet på 90-talet var en rekorddålig tid för att fatta tycke för AI och satsa på det karriärmässigt. Under en lång tid hade forskare kommit med löften om vad AI kunde skapa, men nästan inga resultat hade kommit av studier och de resurser som lagts ned på området. Därför rådde något som Luka Crnkovic-Friis kallar för en "AI-vinter".
”AI var oerhört opopulärt men det var jag inte riktigt införstådda med när jag började, det förstod jag först senare. Jag trodde bara att jag var tidigt ute och att det skulle gå uppåt övertid”, säger han.
Men Luka Crnkovic-Friis stretade på med tekniken som många dömde ut. Tillsammans med Peltarions andra grundare, Måns Erlandson, skapade han sin första programvara inom AI inom ett par år på KTH.
”Vi gjorde en programvara som hette Synaps som var en utvecklingsmiljö för att bygga AI-system och sätta dem i produktion. Det gick hyfsat bra, vi hade 300 kunder internationellt. Samtidigt var det bara vi två, vi utvecklade programvara, gjorde hemsidan, ritade ikoner och gjorde allt”, säger han.
Genombrottet kom när Luka Crnkovic-Friis såg hur hans teknik faktiskt användes rent praktiskt, därute i verkligheten.
”2009 publicerades ett paper där en forskare hade studerat leukemi hos barn och försökt hitta lösningen på det där de använt vår mjukvara. Då bestämde jag mig för att vi måste försöka få ut det här till alla som har nytta av det”, säger han.
Nu har AI blivit hett igen och Peltarion har blivit ett av de mest lovande bolagen inom AI i Sverige.
Det handlar om många miljoner om året. Genom oss sparar man in på det.
Men även om de flesta bolagen vill hoppa på AI-tåget, är det många som inte får en biljett. Anledningen är att de helt enkelt inte är redo och Peltarion måste säga nej till en ansenlig mängd bolag som kontaktar dem, säger Luka Crnkovic-Friis.
”Vi har konsultfirmor och partners som är bra att få igång företag med processerna, i vissa fall en basic digitalisering. Vi lämnar snält över dem i kompetenta händer som gör att de startar resan, förhoppningsvis är de redo om ett tag.”
Vad visar om ett företag är redo för AI?
”Generellt handlar det första steget om att man måste inse att AI inte är ett verktyg för IT utan för affärsutveckling. Det andra steget handlar om vilken kompetens som finns hos bolaget, deras förståelse och idéerna för vad de vill skapa. Det tredje och viktigaste är inställningen till ny teknik, hur redo man är att snabbt börja med ny teknologi.”
Peltarions plattform innebär att fler företag kan använda AI eftersom det blir enklare att anamma tekniken. Företagens investeringar i AI, som på sikt kommer få ner kostnader, riskerar att bli enorma. Det är det Peltarion vill och håller på att förändra.
”En ny studie visade att det finns 22 000 dataexperter som har AI-kunskaper men bara 5000 har kunskap av att kunna bygga hela kedjan, från prototyp till färdig produkt. För ett vanligt företag att få tag på en sådan person, det blir för dyrt. Det handlar om många miljoner om året. Genom oss sparar man in på det”, säger Luka Crnkovic-Friis och fortsätter:
”De plattformar som funnits har varit forskningsplattformar som förändras snabbt. Risken är att om man bygger ett system utifrån det så kan man behöva göra om det inom sex månader. Vi ser till att det du bygger i dag kommer hålla om två år också.”
En stor del i Peltarions framgångar är att man lyckats knyta till sig riktigt vassa medarbetare. Ingenjörer med tidigare erfarenhet från bland andra Spotify, Skype, King och Google jobbar för bolaget, något Luka Crnkovic-Friis är oerhört glad över.
”Det här hade inte varit möjligt om det inte hade varit för de seniora människorna vi har. Medelåldern på företaget är strax under 40. Vår första investerare EQT Ventures kopplade ihop oss med några personer som blev entusiastiska och sedan kom folk in via varandras nätverk”, säger han.
Wallenbergarna är väldigt aktiva inom AI och digitalisering.
Nyligen gav Luka Crnkovic-Friis ut en bok om AI. Marcus Wallenberg står för förordet och skriver där att ”det första steget är insikt och kunskap. AI kommer påverka oss alla. Lär känna den och lär känna din väg framåt.”
Marcus Wallenberg har också förstått att tekniken inte räcker som lösning. Det måste finnas människor som kan ta rätt beslut för sina företag, med AI i ryggen som informationskälla. Kanske är det också just därför Wallenbergs FAM satsat 110 miljoner kronor tillsammans med EQT Ventures på Peltarion och Luka Crnkovic-Friis.
Läs mer: Wallenbergs FAM och EQT Ventures går in i AI-doldisen Peltarion
”Det som varit intressant med Wallenbergarna är att de varit väldigt aktiva inom AI och digitalisering, så vi hade en positiv bild av dem. Sedan har de en så tung erfarenhet inom affärsvärlden och industrin, det har varit ett fantastiskt bidrag”, säger Luka Crnkovic-Friis.
En stor del av boken har Luka Crnkovic-Friis dedikerat till att förklara att människor inte behöver vara rädda för AI, att den populärkulturella myten om robotarna som tar över inte är aktuell. Inte just nu i alla fall.
”De existentiella frågorna och farhågorna är absolut relevanta, det är något vi ska diskutera. Men det är inte något som kommer hända de närmsta 10 till 15 åren och jag tror att det handlar om att vi måste utbilda fler så att folk vet så mycket som möjligt om tekniken och förstår den”, säger han.
I stället för rädsla handlar det, enligt Luka Crnkovic-Friis, om att AI öppnar nya dörrar för vad som är möjligt inom många fält. Han stämmer också in i Wallenbergs vision om att AI är den nya industriella revolutionen.
”Det är det absolut. Den första industriella revolutionen handlade om att automatisera och förbättra fysisk kraft. Nu handlar det om att automatisera och förbättra allt som kräver intelligent, det kommer bli stort.”
Lyssna på intervjun med Luka Crnkovic-Friis här:
https://embed.acast.com/startupstories/ai-geniet-allaarinteredoforvadsomkommer-
Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.