Hoppa till innehållet

AI i allt och ett fristående VR-headset från Google

AI står återigen i strålkastarljuset på Googles årliga utvecklarkonferens I/O, där sökjätten lanserar en rad nyheter. Di Digital är på plats och rapporterar. 

Googles vd Sundar Pichai upprepar bolagets riktning att gå från mobilt först till AI först. Foto: Google
Googles vd Sundar Pichai upprepar bolagets riktning att gå från mobilt först till AI först. Foto: GoogleFoto: Google

(Di Digital/Silicon Valley) Hög musik, välproducerade videoklipp och klatschiga presentationer. Inledningen av Google I/O innehöll allt som en utvecklarkonferens ska. Att den dessutom har sin huvudscen på Shoreline Amphitheatre jämte sökjättens högkvarter i Mountain View gör det hela ännu mer pampigt.

Över 7 000 utvecklare har kommit hit för att i gassande sol ta del av nyheter från Google. Som vanligt haglade förhandsryktena innan konferensen och mycket stämde. De stora överraskningarna uteblev, men konferensen pågår i tre dagar.

Googles vd Sundar Pichai inledde I/O med att upprepa bolagets mantra ”AI först”.

”Vi tänker om kring alla våra produkter och integrerar maskininlärning och AI i allt”, sa han på scenen.

Det handlar till exempel om allt från smarta snabbsvar i mejltjänsten Gmail, röstigenkänning i olika produkter som i Android för tv, bilar och så klart i Googles robotbutler Assistent till datorseende.

”Vår bildigenkänning är nu bättre än människans”, sa Sundar Pichai.

Google lanserade också ett nytt intiativ, Google Lens, för Assistent och Google Photos där man i realtid kan identifiera vad som finns i en bild och få information om det.

Till exempel kan Google Lens säga vilken restaurang det är man riktar kameran mot eller översätta en meny på främmande språk.

Assistent ska också snart klara mer avancerade konversationer och ge relevanta svar beroende på till exempel vilken familjemedlem som frågar. 70 procent av de kommandon användare ger till Assistent är i form av så kallat ”natural language”, alltså i naturligt tal till skillnad från hur man till exempel söker efter information i Googles sökmotor.

I och med att Google Lens också integreras i Assistent i Android-mobiler ska det gå att ha mer avancerade konversationer kring saker man ser genom kameran.

Förutom i Google Home och i Android integreras också robotassistenten i Android Tv, Android Auto och i mjukvaran för smarta klockor – Android Wear.

Dessutom är nu Assistent tillgänglig i Apples operativsystem IOS. Något av en skräll om man ser till rivaliteten mellan de båda bolagen.

Foto:

Google har numera 1 miljard användare av bolagets olika tjänster och mobiloperativsystemet Android finns i över 2 miljarder prylar.

”Voice Actions” - appar som i dag finns i Googles smarta högtalare Home och är ett svar på Amazons smarta assistent Alexas så kallade "skills" – kommer även de till Android och IOS. Google lägger också till möjligheten till transaktioner genom Actions, vilket gör att man kan köpa saker direkt via röstkommandon.

När det gäller Google Home, som lanserades förra året, kommer det även gå att ringa genom den samt att den kan kopplas till en tv via Chromecast och ge visuella svar.

Google var sent på bollen med Home och har lite att ta igen. Konkurrenten Amazons smarta högtalare Echo förväntas ha en marknadsandel på över 70 procent under 2017, enligt en rapport från Emarketer. Medan Googles andel ligger på drygt 23 procent.

Läs också: Så vill Google ta sig in i användarnas hem

Förutom AI ägnade Google också en stund åt VR och AR under presentationen. VR-plattformen Daydream, som släpptes förra året efter Google I/O, har än så länge inte integrerats i så många mobiler.

Förra året pratade Google om ett samarbete med Samsung för Daydream som nu, sent omsider, blir verklighet i mobilerna Samsung Galaxy S8 och S8 Plus i sommar. Samsung har sedan tidigare VR-headsetet Gear ute i handeln, vilket också kan vara anledningen till att man har avvaktat.

Även LG kommer att integrera Daydream i sin nya flaggskeppsmobil.

Tanken bakom Daydream är att Googles referensdesign för ett VR-headset ska tas fram av mobiltillverkare som använder mobiloperativsystemet Android. En satsning som inte har synts till så mycket, mer än hos Google. Något som bolaget nu verkar ha reagerat på.

Läs också: VR och meddelandeappar när Google tjusar utvecklare

Under inledningspresentationen visade man upp en enkel bild av ett fristående VR-headset som ska komma ut i slutet av 2017. Det utvecklas i samarbete med HTC, som också ligger bakom VR-headsetet Vive, och Lenovo.

Det nya VR-headsetet kommer att ha positionsspårning, vilket innebär att hårdvaran kan känna av headsetets positionering i förhållande till verkligheten. 

”Det innebär att din vy i VR matchar den i verkliga världen”, sa Clay Bavor, ansvarig för VR på Google, som presenterade VR-satsningen.

Foto:

Publikhavet på Google I/O, som äger rum på Shoreline Amphitheater i Mountain View.


 Vill du läsa om fler nyheter hittills från Google I/O. The Verge har listat de tio största lanseringarna här.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera