Hoppa till innehållet

AI ska hjälpa SOS att upptäcka hjärtstopp

SOS Alarm ska börja använda artificiell intelligens, AI, som hjälp för att prioritera de mest akuta fallen. Sverige blir därmed först i världen att implementera tekniken på nationsöverskridande nivå.

En ambulans under utryckning.
En ambulans under utryckning.

Det handlar om ett datorprogram som kan underlätta för operatören att upptäcka särskilda hälsotillstånd hos inringaren, vilket Sveriges Radio Ekot var först att rapportera om.

Hjälpmedlet kan bedöma sinnesstämningen hos den som larmar och känna igen diffusa uttryck som stressade personer tenderar att använda. Under samtalen kan programmet sedan uppmärksamma operatören om att det kan röra sig om exempelvis ett hjärtstopp, som sedan kan ställa kontrollfrågor för att avgöra om det stämmer.

”Den lyssnar på ljud, som andningsljud, eller specifika nyckelord. Det kan också vara olika symptom som beskrivs, exempelvis att någon är medvetslös eller har andningsproblem”, förklarar Andreas Leviné, verksamhetsutvecklare på SOS Alarm.

Programmet ska till en början leta efter just hjärtstopp, men ska sedan utökas för att kunna upptäcka fler hälsotillstånd. 

Systemet ska inte ersätta operatörerna. Inringaren kommer inte märka någon skillnad, men om det fungerar som tänk så ska systemet öka träffsäkerheten i de medicinska bedömningarna.

Tekniken, som tillhandahålls av det danska företaget Corti, har tidigare testats i Köpenhamn på drygt 100 000 samtal. Genom tekniken bedömde operatörerna hjärtstopp med 84 procent korrekthet, till skillnad från 72 procent utan tekniken.

Systemet ska successivt implementeras i hela Sverige, med start i Jönköping och Halmstad efter sommaren. Enligt SOS Alarm blir Sverige därmed först i världen att använda tekniken på nationsöverskridande nivå.

Tekniken kommer att lyssna på samtliga ingående och utgående ljud från SOS Alarms system och analysera all data för att kunna ge så bra råd som möjligt till operatören. Andreas Leviné framhåller att datasäkerhet och den personliga integriteten är prioriterat och att den inte på något vis åsidosätts med det nya systemet.

”Patientsekretess och integritet är en jätteviktig fråga för oss. I vårt uppdrag som vårdgivare kommer vi självklart följa lagstiftningen som gäller, vi behandlar alltid patientuppgifter på ett säkert sätt.”

Startupbolaget Corti grundades 2016 i Köpenhamn av Andreas Cleve, Lars Maaløe och Michael Boesen. Sedan starten har de tagit in cirka 3 miljoner euro, motsvarande 30 miljoner kronor, från riskkapitalbolag som Sunstone och Byfounders.

(TT/Di Digital)

Läs mer: Teknik ska avlasta – så ser digitaliseringen av äldreomsorgen ut 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera