Annons

AI-startup tar in 8 miljoner för att analysera rörelsemönster

Imagimobs tre grundare Anders Hardebring, Alexander Samuelsson och Tony Hartley.
Imagimobs tre grundare Anders Hardebring, Alexander Samuelsson och Tony Hartley. Foto: Imagimob
AI-bolaget Imagimob tar in upp till 8 miljoner kronor från befintliga ägare för att utveckla sin sensorteknik. ”Det har funnits ett stort intresse att investera”, säger vd:n Anders Hardebring.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Imagimob (NTL) har utvecklat en teknik som med hjälp av sensorer analyserar rörelsemonster och lagrar datan. Mjukvaran ska kunna upptäcka avvikande rörelsemönster och därmed till exempel sätta igång larm eller liknande.

”AI innebär att det inte är regelbaserat. Man jämför mönster och avgör att ’nu har någon tappat maskinen i backen’ eller ’nu har patienten ramlat’”, säger Anders Hardebring (NTL), vd och en av Imagimobs tre grundare.

I fjol tog Imagimob in drygt 3 miljoner kronor i riskkapital från Stockholms affärsänglar (NTL) och i lån från Almi Företagspartner.

Alla befintliga ägare – förutom grundarna själva – skjuter nu till 2,5 miljoner kronor genom en nyemission och konvertibler. Till bolagets förfogande står ockå 5,5 miljoner kronor i kapital om det skulle behövas i framtiden.

”Det har funnits ett stort intresse att fortsätta investera”, säger Anders Hardebring.

Läs även: Svenskt doldisbolag bricka i giganternas AI-kamp

Imagimob har ett tiotal kunder i dag. Flera är storbolag men Imagimob är tystlåtna om vilka det rör sig om.

”Ett av våra problem är att vi har ett tiotal kunder och tre eller fyra är riktigt intressanta kunder. Men vi namnger dem inte”, säger Anders Hardebring.

Till en början bedrev bolaget konsultverksamhet inom sensorer men bestämde sig i fjol för att utveckla en egen produkt. Därmed sjönk intäkterna från 2,4 miljoner kronor 2014 till 455 000 kronor i fjol.

”Under 2015 kom vi fram till att vi skulle satsa på produkten. Det är mer riskfyllt men innebär en högre uppsida”, säger Anders Hardebring, som spår att försäljningen når mellan 1,5 och 2 Mkr i år.

Läs även: Spotifyhöjdare ska hitta popstjärnor med algoritmer

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer