För Michael Collaros, medgrundare av och vd för e-hälsobolaget Aifloo, har mycket förändrats sedan starten i mars 2015.
”Då fick vi nej överallt. AI var konstig ny teknik. Två år senare kunde vi välja mellan fem stora investerare som alla ville ta hela investeringsrundan själva”, säger han.
Bolaget tog nyligen in 50 miljoner kronor i kapital från investeringsfonden EQT Ventures. I den här rundan slogs ytterligare fyra stora investerare om placeringen, men bara för ett par år sedan var verkligheten alltså en helt annan. Efter många nej från investerare och fonder, var det i slutänden några privatpersoner som fick bolaget på fötter.
Året där på vaknade it-drakarna.
”När Googles vd 2016 gick ut och sa att de skulle flytta hela sitt fokus till AI förändrades allt. Det blev en extrem skillnad i klimatet för oss. Investerarna insåg plötsligt att de behövde AI-bolag i sina portföljer”, säger Michael Collaros.
Läs mer: Healthtechbolaget Aifloo samarbetar med blockchain-bolag
Frågan är inte längre vem som kan tänka sig att investera, utan vad investerarna har att erbjuda.
Edtech-bolaget Sana Labs ser en liknande utveckling.
”Vi vill gärna knyta till oss investerare som har ett globalt, relevant nätverk och kunskap om hur man bygger och skalar ett bolag inom AI”, säger Anna Nordell-Westling, medgrundare av och marknadschef på Sana Labs.
Både Aifloo och Sana Labs är renodlade Ai-bolag – hela produkten bygger på tekniken och algoritmerna de själva har utvecklat. Det gör bolagen extra attraktiva i investerarnas ögon. I en hajp där alla vill vara ”Ai” är det viktigt att skilja agnarna från vetet, anser John Sjölander, investerare på Industrifonden.
”Det är stor skillnad på att utveckla AI och att tillämpa AI. Att ett bolag använder AI kommer att bli så självklart inom en ganska snar framtid”, säger han.
Utöver en egen teknik i botten, tittar Industrifonden på teamet bakom bolaget och vilken marknad det ger sig ut på. Konkurrensfrågan är viktig.
Läs mer: FIM lanserar AI-fond: ”Känner varken rädsla eller eufori”
”Starcounter är ett bolag i vår portfölj som utvecklar affärssystem. Det kanske inte låter så spännande, men slår bolaget igenom får det troligen ett de facto-monopol på marknaden, likt Google som sökmotor. Ett sådant bolag är mycket mer intressant för oss än ett bolag som ser sexigt ut på ytan”, säger John Sjölander.
Investerarna står på kö på en svårbedömd marknad. Mycket av tekniken är fortfarande på forskningsnivå. Många av bolagen arbetar med betaversioner och har ingen produkt redo för marknaden.
Andreas Thorstensson, partner på EQT Ventures, ser många nya AI-bolag som har hittat en lösning utan att ha tittat på vilka kunder som kan tänkas ha problemet. Han investerar helst i bolag som först har definierat kundlistan och erbjuder en vertikal lösning – från teknologi till färdig produkt.
”Det är svårt att veta vilka bolag som är kommersiellt gångbara. Det är stor skillnad på att lösa ett komplicerat problem på forskningsnivå och att ta den lösningen och produktionssätta den i ett riktigt system”, säger han.
En annan frågeställning är hur små AI-bolag kommer att stå upp mot it-jättar som Google, Facebook och Apple. AI bygger på att algoritmer processar stora mängder data för att upptäcka en avvikelse.
John Sjölander definierar det som att hitta en nål i en höstack. Men för att hitta nålen krävs höstacken – datan. Något som de stora it-bolagen sitter på i överflöd. Om David vinner mot Goliat återstår att se.
”Jag tror att vi kommer att få se spännande innovation från supernischade små bolag. Samtidigt som de stora jättarna investerar massvis med pengar i att använda all den datamängd och processorkraft som de sitter på till att lösa de stora problemen”, säger John Sjölander.
Anna Nordell Westling ser en lösning i att staten går in och anonymiserar och offentliggör all den publika data som finns tillgänglig. Skulle det bli verklighet ligger Sverige bra till.
Läs mer: Hypad AI-startup överlistade robotfilter
”Det skulle ge mindre, innovativa bolag chansen att bygga och träna sina modeller och algoritmer. Det finns stor potential i Sverige eftersom staten sitter på enorma mängder data och jag vet att regeringen tittar på den möjligheten”, säger hon.
Enligt Andreas Thorstensson kommer även de bolag som kan samla in och träna sina algoritmer på väldigt specifik data från de egna kunderna att ha ett stort försprång.
”Fundamentalt för AI är att datan gör tjänsten bättre över tid, men även att data från en kund gör tjänsten bättre för nästa. På det sättet kan ett bolag skapa en nätverkseffekt specifikt för sitt segment, vilket gör det svårt för någon annan aktör att slå sig in på marknaden”, säger han.