Hoppa till innehållet

AI, välgörenhet och green tech – detta var bäst 2016

Här är några av de nyheter som satt guldkant på 2016, enligt Di Digitals redaktion. 

Di Digitals (något allvarliga) julredaktion, medsols från översta vänstra hörnet: Johan Wendel, Josefin Jakobsson, Sven Carlsson, Fredrik Norrlid, Jonas Leijonhufvud, Mimi Billing, Miriam Olsson Jeffery och Viktor Ström. Montage: Anna Byström
Di Digitals (något allvarliga) julredaktion, medsols från översta vänstra hörnet: Johan Wendel, Josefin Jakobsson, Sven Carlsson, Fredrik Norrlid, Jonas Leijonhufvud, Mimi Billing, Miriam Olsson Jeffery och Viktor Ström. Montage: Anna Byström

Josefin Jakobsson: Efter deep tech – här kommer green tech

Åren efter finanskrisen störtdök investeringarna i så kallad cleantech. Under 2016 har man dock börjat skymta ett ljus i tunneln. Anledningen? En ny generation gröna bolag som kombinerar IoT med resurseffektivitet och minskade utsläpp och som fångat investerarnas uppmärksamhet. Några av de bolag som tagit in kapital under året är energibesparingsappen Watty, den vattensnåla duschen Orbital Systems och app-uppstickaren Karma, som vill minska matsvinn och backas av bland annat Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert. Hoppfullt!

Läs mer: Klarna-miljardär med när Karma tar in 7 Mkr

Viktor Ström: Artificiell intelligens 

För de startupbolag som pitchat till investerare under 2016 har det funnits ett magiskt ord: ”AI”. Hajpen runt artificiell intelligens och maskininlärning har sköljt in över Norden från USA:s västkust. Visst, begreppet AI har blivit våldsamt överanvänt och en hel del nya bolag har försökt åka snålskjuts genom att knö in det i sin bolagsbeskrivning. Men få teknikområden är så spännande som AI. Om du känner att du fortfarande inte riktigt hajat grejen kan jag rekommendera att läsa det här inlägget från bloggen Wait but Why. 

Eller kolla in en lista över alla AI-bolag i Norden här.

Läs mer: Här är AI-bolagen som investerarna älskar

Mimi Billing: Lyftet för samhällsförbättrare

När Niklas Adalberth lämnade Klarna för att dra igång sin stiftelse Norrsken var det starten av en ny etisk våg för riskkapitalinvesteringar i Sverige. Helt plötsligt blev det helt okej att lägga miljoner i bolag som sätter samhällsförändring först.

Niklas Adalberth har sedan följts av Avito-grundarna som startat varsin stiftelse för liknande investeringar samt att en av två dagar på Sthlm tech fest fokuserade på hur techbolag kan lösa världens stora problem.

Förhoppningsvis kommer trenden med investeringar i bolag, som Just Arrived, Welcome, Competencer och visselblåsarappen Klarity, att fortsätta även nästa år.

Läs mer: Här ska Klarna-miljardärens samhällsförbättrare sitta

Johan Wendel: One databas to rule them all

Med risk för att göra skamlös reklam: Nordic Tech List. Om du är en regelbunden läsare av Di Digital har du kanske märkt att vi titt som slänger in länkar till databasen så här: (NTL), när vi vill ge mer information om en grundare eller ett bolag.

Det finns en anledning till det då gänget bakom databasen gjort ett fantastiskt jobb. Antalet profiler respektive bolag närmar sig nu 6 000, det finns ett antal nya funktioner och databasen är Nordens största av sitt slag med 100 000 datapunkter om nordiska startupbolag.

Under 2017 kommer det att hända ännu mer, så gå in och registrera dig och ditt bolag om du inte redan gjort det.

Jonas Leijonhufvud: Facebook tar ansvar för fejknyheter

Sämst under 2016 var alla fejknyheter som skrevs under det amerikanska valet och som fick enorm spridning på Facebook. Bäst var dock att Facebooks grundare Mark Zuckerberg mot slutet av året tog till sig av kritiken.

I mitten av december presenterade han olika åtgärder för att stoppa spridningen av fejkartiklar. Facebook ska bland annat samarbeta med Associated Press, ABC News och de granskande sajterna Factcheck, Politifact och Snopes för att avgöra om innehåll som har flaggats av användare som falskt verkligen är det. När fejkinnehållet väl är identifierat kommer Facebook be användare att inte sprida det vidare.

Läs mer: Här är Facebooks plan för att stoppa fejknyheter

Miriam Olsson Jeffery: Ett kliv framåt för självkörande bilar

Under året har utvecklingen av självkörande bilar gjort framsteg. Google jobbar vidare på sin autonoma teknik, Uber har tagit steget mot att kommersialisera självkörande bilar tillsammans med Volvo och Tesla började bygga in självkörande system i alla sina bilar från och med i oktober.

Visst är det en bit kvar tills det att lagstiftningen och upplägget i trafiken hänger med, och vi faktiskt får se helt självkörande bilar på vägarna. Men framstegen under året har banat väg för vår framtida verklighet.

Det är en verklighet med ökad trafiksäkerhet och där rattfylla förhoppningsvis är ett minne blott. Troligtvis kommer vi också att få se en effektivare användning av bilflottan och färre bilar på vägarna, vilket i sin tur leder till sparade pengar och minskade utsläpp. I dag står en bil i snitt parkerad 95 procent av tiden. 

Läs också: Här utspelar sig slaget om tekniken för självkörande bilar

Sven Carlsson: Datadrivna idéer som för oss bortom sifferhetsen

Under året har vi fått flera stora affärer i datadrivna bolag som kräver flera års teknisk utveckling innan man når fram till intäkterna. Neo Technology tog in 320 miljoner kronor. Mapillarys karttjänst – som täcker Google Maps vita fläckar, kolla bara här – övertygade Atomico och Niklas Zennström (och, i fjol, Sequoia) utan att ha nått någon särskild omsättning. Därmed kan vi journalister lyfta blicken från siffrorna och i stället försöka beskriva idéer som kan påverka vår framtid.


Här kan du läsa mer om vad redaktionen tyckte var bäst 2015.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera