Att som privatperson hyra ut sitt hem eller fritidsboende på Airbnb har blivit allt mer populärt. Men många är nervösa över riskerna, och för vad grannarna ska säga om något går fel.
Nu menar Malmöbaserade Minut att man har lösningen på problemet.
Bolaget har sedan starten för sex år sedan varit en pionjär inom en ny typ av små, högteknologiska hemlarm som fungerar utan kameror.
”Många är obekväma med att ha kameror i sina hem. Vi erbjuder en säkerhetslösning som inte inkräktar på privatlivet. Det är särskilt relevant om man även är en uthyrare”, säger Minuts vd Nils Mattisson.
Minuts produkt ser ut som en brandvarnare, ryms i handflatan och kostar bara 1500 kronor. Ändå är tekniken förhållandevis avancerad. Hårdvaran består av en processor, mikrofon, rörelsedetektor och ett antal sensorer som mäter lufttryck, temperatur och annan miljödata.
På detta vis kan hårdvaran – som är länkad via en app – larma vid skadegörelse eller inbrott. Ljudet av krossat glas, i kombination med förändringar i temperatur och lufttryck, kan exempelvis tyda på att någon tagit sig in i huset.
Systemet var länge tänkt som ett prisvärt alternativ till traditionella hemlarmsystem.
Men sedan årsskiftet har Minut alltså börjat samarbeta med Airbnb.
”Airbnb rekommenderar hyresvärdar att köpa vår produkt. De får ingen kickback för det, utan ser det som ett sätt att förbättra upplevelsen och undvika politiska regleringar i städer”, förklarar vd:n.
Hyresvärdar – stora som små – kan genom Minuts larmsystem inhämta information om ljudvolym och hur många som vistas i hemmet. Men systemet kan varken fotografera eller filma – eller användas för avlyssning av vare sig samtal eller ljud.
”Behovet är stort inom den här sektorn. Värdar och fastighetsförvaltare vill behålla goda relationer med grannar och snabbt lösa problem med högljudda hyresgäster. Genom samarbetet med Airbnb kan vi, i stor skala, erbjuda värdar en unik säkerhetslösning som kan förebygga problem och samtidigt respektera gästens privatliv”, säger vd:n.
Han menar att samarbetet har fått försäljningen att lyfta ordentligt. Antalet sålda enheter har ökat från totalt 10 000 till 20 000 på ett drygt år.
”Uthyrare står redan nu för merparten av våra kunder. Vi hade ju några förlorade månader i samband med pandemin, men nu tar det fart igen”, säger vd Nils Mattisson.
I fjol ökade Minuts svenska dotterbolag, Minut AB, omsättningen med drygt 30 procent till 18,4 miljoner kronor. Vinsten dubblades till 763 000 kronor. Hur det ser ut på koncernnivå, där moderbolaget Minut Inc har sitt säte i delstaten Delaware, vill Nils Mattisson inte säga. Men det rör sig om en total omsättning som är mer än dubbelt så stor än så.
”Minut AB ansvarar för Europa, medan Minut Inc står för övriga världen. Mer än hälften av omsättningen går via vårt amerikanska moderbolag”, säger vd:n.
Hur ser 2020 ut?
”Vi fortsätter att växa, trots ett intäktsfall under pandemin. Vi ser uthyrningsmarknaden som vårt huvudfokus i dag.”