Hoppa till innehållet

Airbnb-avtal lyfter Malmös smarta larmbolag

Ett avtal med Airbnb har fått försäljningen av startupbolaget Minuts smarta, kameralösa hemlarm att lyfta.
”Vi har gått från att vara ett av många hemlarm, till att bli det ledande säkerhetssystemet för korttidsuthyrning”, säger vd Nils Mattisson.

Nils Mattisson, vd och medgrundare på Minut.
Nils Mattisson, vd och medgrundare på Minut.

Att som privatperson hyra ut sitt hem eller fritidsboende på Airbnb har blivit allt mer populärt. Men många är nervösa över riskerna, och för vad grannarna ska säga om något går fel.

Nu menar Malmöbaserade Minut att man har lösningen på problemet.

Bolaget har sedan starten för sex år sedan varit en pionjär inom en ny typ av små, högteknologiska hemlarm som fungerar utan kameror. 

”Många är obekväma med att ha kameror i sina hem. Vi erbjuder en säkerhetslösning som inte inkräktar på privatlivet. Det är särskilt relevant om man även är en uthyrare”, säger Minuts vd Nils Mattisson.

Minuts produkt ser ut som en brandvarnare, ryms i handflatan och kostar bara 1500 kronor. Ändå är tekniken förhållandevis avancerad. Hårdvaran består av en processor, mikrofon, rörelsedetektor och ett antal sensorer som mäter lufttryck, temperatur och annan miljödata. 

På detta vis kan hårdvaran – som är länkad via en app – larma vid skadegörelse eller inbrott. Ljudet av krossat glas, i kombination med förändringar i temperatur och lufttryck, kan exempelvis tyda på att någon tagit sig in i huset. 

Systemet var länge tänkt som ett prisvärt alternativ till traditionella hemlarmsystem.

Men sedan årsskiftet har Minut alltså börjat samarbeta med Airbnb.

”Airbnb rekommenderar hyresvärdar att köpa vår produkt. De får ingen kickback för det, utan ser det som ett sätt att förbättra upplevelsen och undvika politiska regleringar i städer”, förklarar vd:n.

Hyresvärdar – stora som små – kan genom Minuts larmsystem inhämta information om ljudvolym och hur många som vistas i hemmet. Men systemet kan varken fotografera eller filma – eller användas för avlyssning av vare sig samtal eller ljud.

”Behovet är stort inom den här sektorn. Värdar och fastighetsförvaltare vill behålla goda relationer med grannar och snabbt lösa problem med högljudda hyresgäster. Genom samarbetet med Airbnb kan vi, i stor skala, erbjuda värdar en unik säkerhetslösning som kan förebygga problem och samtidigt respektera gästens privatliv”, säger vd:n.

Han menar att samarbetet har fått försäljningen att lyfta ordentligt. Antalet sålda enheter har ökat från totalt 10 000 till 20 000 på ett drygt år. 

”Uthyrare står redan nu för merparten av våra kunder. Vi hade ju några förlorade månader i samband med pandemin, men nu tar det fart igen”, säger vd Nils Mattisson.

I fjol ökade Minuts svenska dotterbolag, Minut AB, omsättningen med drygt 30 procent till 18,4 miljoner kronor. Vinsten dubblades till 763 000 kronor. Hur det ser ut på koncernnivå, där moderbolaget Minut Inc har sitt säte i delstaten Delaware, vill Nils Mattisson inte säga. Men det rör sig om en total omsättning som är mer än dubbelt så stor än så.

”Minut AB ansvarar för Europa, medan Minut Inc står för övriga världen. Mer än hälften av omsättningen går via vårt amerikanska moderbolag”, säger vd:n.

Hur ser 2020 ut?

”Vi fortsätter att växa, trots ett intäktsfall under pandemin. Vi ser uthyrningsmarknaden som vårt huvudfokus i dag.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera