Hoppa till innehållet

”Airbnb för hemlagad mat” lägger ned

Airdine lägger ned sin matapp efter två år.

Jonas Järvmarker, medgrundare av Airdine, vid en måltid i New York hos generalkonsul Leif Pagrotsky.
Jonas Järvmarker, medgrundare av Airdine, vid en måltid i New York hos generalkonsul Leif Pagrotsky.Foto: Pontus Höök

Svenska Airdine (NTL) lanserade för två år sedan en app som ville göra ditt hem till en restaurang. Förebilden var Airbnb och användarna kunde lägga upp profiler med bilder på sig själva och sitt hem, och betygsätta varandra.

"Jag tror att många av dem som inte hinner laga mat och äter mycket ute längtar efter hemlagat. Det kan vara något så enkelt som en lasagne. Det här handlar inte bara om att bjuda på avancerade trerätters", sade medgrundaren Jonas Järvmarker till nyhetsbyrån Finwire i samband med lanseringen.

Men nu stänger Airdine ned, rapporterar Breakit.

Skälet är att man inte nått tillräckligt många användare och inte ser någon positiv trend.

Läs även: 3D-utvecklaren Goo ansöker om konkurs 

”Vi tror inte att marknaden är helt mogen än. Vi har inte mer resurser än vi tryckt in. Det finns andra aktörer som har satsat över 100 miljoner kronor och ändå inte kommit mycket längre än vi har”, säger Jonas Järvmarker till Breakit.

Läs även: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade"

Bakom Airdine står Avenyfamiljen, en restauranggrupp från Göteborg, som har lagt omkring 6 miljoner kronor på konceptet.

I somras lade även matappen Waitress (NTL) ned. Deras idé var en app som lät användarna beställa måltider på restauranger och hämta upp dem utan att stå i kö.

Läs även: Storsatsande Garantibil i konkurs: ”Shit happens” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera