Annons

”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Joakim Klingspor, operativ chef i Norden och Herman Treschow, Norden-chef på Mycamper.
Joakim Klingspor, operativ chef i Norden och Herman Treschow, Norden-chef på Mycamper. Foto: Kollage: Patrik Olsson (DI)/Press
Flygbranschen dyker i spåret av viruskrisen – men samtidigt vädrar en delningstjänst för husbilar morgonluft och lanserar i Sverige. ”Vi känner att vi är helt rätt i tiden”, säger Norden-chefen Herman Treschow.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det schweiziska bolaget Mycamper beskriver sig som ett ”Airbnb för husbilar och husvagnar” – det vill säga att privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra genom deras plattform.

Nu tar man in motsvarande 11 miljoner kronor från schweiziska riskkapitalbolag och affärsänglar för att lansera tjänsten i Sverige senare i april.

”Vi känner att vi är helt rätt i tiden och tror att den tragiska coronakrisen kommer att få personer att vilja semestra lokalt och i små grupper istället för att sätta sig på överfulla flygplan till Mallis”, säger Herman Treschow som är Norden-chef på Mycamper.

Han är en startupveteran som tidigare har varit vd för privatekonomitjänsten Påmind som har lockat investerare som Sven Hagströmer och Christer Gardell.

Utöver ”svemester”-trenden – det vill säga att man semestrar i Sverige snarare än utomlands – ser Herman Treschow flera andra saker han tycker talar för Mycamper i Sverige.

”Vi är det campingfordontätaste landet per capita i Europa och delningsekonomin är i ropet här”, säger han.

Affärsmodellen bygger på att Mycamper tar 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift.

”En viktig del i vår tjänst är att när man hyr ut via oss så är fordonet försäkrat under hela perioden. Om man hyr ut till en granne eller Blocket så täcker en vanlig fordonsförsäkring inte om något händer under uthyrningen, och det kan vara riskabelt”, säger Herman Treschow.

Husbilssäsongen i Sverige skiljer sig från södra Europa såtillvida att den är kortare, men Herman Treschow menar att många svenska campingfordon ändå står outnyttjade.

Vilka är era konkurrenter?

”Det finns vissa substitut, som Blocket till exempel, men där saknas försäkringen. Sedan finns andra aktörer som vill ta sig in på den svenska marknaden.”

Norden-chefen hoppas att Mycamper och de andra bolagen tillsammans ska kunna etablera en trend.

”Det finns något sunt med konkurrensen eftersom det inte riktigt finns i bakhuvudet i Sverige att man kan hyra en husbil”, säger han.

Tjänsten lanserade i Schweiz 2017. Sverige är nästa land ut.

”Vi tog in pengarna för att gå in i Sverige, och sedan väntar Finland och därefter Norge”, säger Herman Treschow.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer