Hoppa till innehållet

”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Flygbranschen dyker i spåret av viruskrisen – men samtidigt vädrar en delningstjänst för husbilar morgonluft och lanserar i Sverige. ”Vi känner att vi är helt rätt i tiden”, säger Norden-chefen Herman Treschow.

Joakim Klingspor, operativ chef i Norden och Herman Treschow, Norden-chef på Mycamper.
Joakim Klingspor, operativ chef i Norden och Herman Treschow, Norden-chef på Mycamper.Foto: Kollage: Patrik Olsson (DI)/Press

Det schweiziska bolaget Mycamper beskriver sig som ett ”Airbnb för husbilar och husvagnar” – det vill säga att privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra genom deras plattform.

Nu tar man in motsvarande 11 miljoner kronor från schweiziska riskkapitalbolag och affärsänglar för att lansera tjänsten i Sverige senare i april.

”Vi känner att vi är helt rätt i tiden och tror att den tragiska coronakrisen kommer att få personer att vilja semestra lokalt och i små grupper istället för att sätta sig på överfulla flygplan till Mallis”, säger Herman Treschow som är Norden-chef på Mycamper.

Han är en startupveteran som tidigare har varit vd för privatekonomitjänsten Påmind som har lockat investerare som Sven Hagströmer och Christer Gardell.

Utöver ”svemester”-trenden – det vill säga att man semestrar i Sverige snarare än utomlands – ser Herman Treschow flera andra saker han tycker talar för Mycamper i Sverige.

”Vi är det campingfordontätaste landet per capita i Europa och delningsekonomin är i ropet här”, säger han.

Affärsmodellen bygger på att Mycamper tar 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift.

”En viktig del i vår tjänst är att när man hyr ut via oss så är fordonet försäkrat under hela perioden. Om man hyr ut till en granne eller Blocket så täcker en vanlig fordonsförsäkring inte om något händer under uthyrningen, och det kan vara riskabelt”, säger Herman Treschow.

Husbilssäsongen i Sverige skiljer sig från södra Europa såtillvida att den är kortare, men Herman Treschow menar att många svenska campingfordon ändå står outnyttjade.

Vilka är era konkurrenter?

”Det finns vissa substitut, som Blocket till exempel, men där saknas försäkringen. Sedan finns andra aktörer som vill ta sig in på den svenska marknaden.”

Norden-chefen hoppas att Mycamper och de andra bolagen tillsammans ska kunna etablera en trend.

”Det finns något sunt med konkurrensen eftersom det inte riktigt finns i bakhuvudet i Sverige att man kan hyra en husbil”, säger han.

Tjänsten lanserade i Schweiz 2017. Sverige är nästa land ut.

”Vi tog in pengarna för att gå in i Sverige, och sedan väntar Finland och därefter Norge”, säger Herman Treschow.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera