Hoppa till innehållet

”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Flygbranschen dyker i spåret av viruskrisen – men samtidigt vädrar en delningstjänst för husbilar morgonluft och lanserar i Sverige. ”Vi känner att vi är helt rätt i tiden”, säger Norden-chefen Herman Treschow.

Joakim Klingspor, operativ chef i Norden och Herman Treschow, Norden-chef på Mycamper.
Joakim Klingspor, operativ chef i Norden och Herman Treschow, Norden-chef på Mycamper.Foto: Kollage: Patrik Olsson (DI)/Press

Det schweiziska bolaget Mycamper beskriver sig som ett ”Airbnb för husbilar och husvagnar” – det vill säga att privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra genom deras plattform.

Nu tar man in motsvarande 11 miljoner kronor från schweiziska riskkapitalbolag och affärsänglar för att lansera tjänsten i Sverige senare i april.

”Vi känner att vi är helt rätt i tiden och tror att den tragiska coronakrisen kommer att få personer att vilja semestra lokalt och i små grupper istället för att sätta sig på överfulla flygplan till Mallis”, säger Herman Treschow som är Norden-chef på Mycamper.

Han är en startupveteran som tidigare har varit vd för privatekonomitjänsten Påmind som har lockat investerare som Sven Hagströmer och Christer Gardell.

Utöver ”svemester”-trenden – det vill säga att man semestrar i Sverige snarare än utomlands – ser Herman Treschow flera andra saker han tycker talar för Mycamper i Sverige.

”Vi är det campingfordontätaste landet per capita i Europa och delningsekonomin är i ropet här”, säger han.

Affärsmodellen bygger på att Mycamper tar 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift.

”En viktig del i vår tjänst är att när man hyr ut via oss så är fordonet försäkrat under hela perioden. Om man hyr ut till en granne eller Blocket så täcker en vanlig fordonsförsäkring inte om något händer under uthyrningen, och det kan vara riskabelt”, säger Herman Treschow.

Husbilssäsongen i Sverige skiljer sig från södra Europa såtillvida att den är kortare, men Herman Treschow menar att många svenska campingfordon ändå står outnyttjade.

Vilka är era konkurrenter?

”Det finns vissa substitut, som Blocket till exempel, men där saknas försäkringen. Sedan finns andra aktörer som vill ta sig in på den svenska marknaden.”

Norden-chefen hoppas att Mycamper och de andra bolagen tillsammans ska kunna etablera en trend.

”Det finns något sunt med konkurrensen eftersom det inte riktigt finns i bakhuvudet i Sverige att man kan hyra en husbil”, säger han.

Tjänsten lanserade i Schweiz 2017. Sverige är nästa land ut.

”Vi tog in pengarna för att gå in i Sverige, och sedan väntar Finland och därefter Norge”, säger Herman Treschow.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera