Plattformen Airbnb, som låter privatpersoner hyra ut lägenheter till varandra, har börjat spara pengar i spåren av coronautbrottet.
Bolaget stoppar all marknadsföring, de flesta rekryteringar och ställer förmodligen även in bonusar. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters med hänvisning till källor.
Beskedet till de anställda kom under en videokonferens med vd:n och medgrundaren Brian Chesky. Airbnb-chefen ska under samtalet inte ha uteslutit att det även potentiellt kan bli tal om uppsägningar. Bolaget har över 7 000 anställda världen över.
Enligt Reuters källor framgår det att stoppade marknadsföringsaktiviteter kommer spara bolaget 800 miljoner dollar, knappt 8 miljarder kronor, i år.
Grundarna har gått med på en lönefri arbetsperiod på sex månader, medan cheferna kapar sina ersättningar med 50 procent.
Airbnb är verksamt i en av de mest drabbade sektorerna av coronaviruset. I nästan hela världen har besöks- och hotellnäringen blivit av med alla sina intäkter på grund av stängda gränser och karantäner.
Under 2019 ökade Airbnb sin omsättning med 35 procent på årsbasis 4,8 miljarder dollar, eller 48 miljarder kronor. Bolaget var, enligt Reuters källor, lönsamt på rörelsenivå under samtliga kvartal.
Förlusterna på sista raden väntas i år ändå uppgå till flera hundra miljoner dollar, enligt källor. I förra veckan rapporterade Reuters att Airbnb hållit samtal med flera amerikanska investmentbanker, till exempel JP Morgan och Morgan Stanley, om att förlänga en kreditfacilitet på totalt 1 miljard dollar.
Kreditlinan skulle löpa ut nästa år och har aldrig använts. Airbnb har för närvarande ungefär 3 miljarder dollar, 30 miljarder kronor, kvar i den egna kassan enligt Reuters källor.
Plattformen har sedan tidigare haft ögonen på att genomföra en direktnotering, likt Spotify, på börsen under 2020. Än så länge har Airbnb inte velat kommentera om de kommer att skjuta på den planerade börsnoteringen.