Airbnb ny OS-sponsor – går in med 5 miljarder inför börsnoteringen
Airbnb ny OS-sponsor – går in med 5 miljarder inför börsnoteringen
På måndagen stod det klart att Airbnb och Internationella olympiska kommittén, IOK, har skrivit ett sponsoravtal som sträcker sig över en nioårsperiod.
Avtalet är enligt Financial Times värt 500 miljoner dollar, motsvarande drygt 4,8 miljarder kronor, och i och med det ställer sig Airbnb till skaran av andra stora IOK-sponsorer som Alibaba, Coca-Cola och Toyota.
Tilltaget som som ett led i att marknadsföra Airbnb inför en planerad börsnotering, som är tänkt att ske nästa år. Bolaget rapporterade en förlust på 306 miljoner dollar under årets första kvartal i det brutna räkenskapsåret, vilket var mer än en fördubbling av förlusten i motsvarande kvartal i fjol.
Avtalet mellan Airbnb och IOK sträcker sig till och med år 2028 och innefattar därmed de närmsta fem olympiska spelen, det vill säga sommarspelen i Tokyo 2020, Paris 2024 och Los Angeles 2028 samt vinterspelen i Peking 2022 och Milano-Cortina 2026.