Annons

Airbnb ny OS-sponsor – går in med 5 miljarder inför börsnoteringen

Nästa OS kommer att hållas sommaren 2020 i Tokyo, Japan. Till höger: Airbnbs medgrundare och vd Brian Chesky.
Nästa OS kommer att hållas sommaren 2020 i Tokyo, Japan. Till höger: Airbnbs medgrundare och vd Brian Chesky. Foto: TT.
Uthyrningstjänsten Airbnb kommer att sponsra de olympiska spelen med 500 miljoner dollar, motsvarande drygt 4,8 miljarder kronor. Avtalet löper över de fem kommande olympiska spelen, skriver Financial Times.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

På måndagen stod det klart att Airbnb och Internationella olympiska kommittén, IOK, har skrivit ett sponsoravtal som sträcker sig över en nioårsperiod. 

Avtalet är enligt Financial Times värt 500 miljoner dollar, motsvarande drygt 4,8 miljarder kronor, och i och med det ställer sig Airbnb till skaran av andra stora IOK-sponsorer som Alibaba, Coca-Cola och Toyota.

Tilltaget som som ett led i att marknadsföra Airbnb inför en planerad börsnotering, som är tänkt att ske nästa år. Bolaget rapporterade en förlust på 306 miljoner dollar under årets första kvartal i det brutna räkenskapsåret, vilket var mer än en fördubbling av förlusten i motsvarande kvartal i fjol.

Avtalet mellan Airbnb och IOK sträcker sig till och med år 2028 och innefattar därmed de närmsta fem olympiska spelen, det vill säga sommarspelen i Tokyo 2020, Paris 2024 och Los Angeles 2028 samt vinterspelen i Peking 2022 och Milano-Cortina 2026.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer