Hoppa till innehållet

Airbnb planerar att säga upp nära 2 000

Airbnb har fått en tuff start på året på grund av coronautbrottet. Nu planerar uthyrningstjänsten att säga upp 25 procent av personalen, enligt The Information.

Airbnbs medgrundare och vd Brian Chesky
Airbnbs medgrundare och vd Brian CheskyFoto: Eric Risberg

2020 har hittills inte gått som planerat för Airbnb. I och med att så få reser under coronautbrottet har uthyrningstjänstens affär decimerats kraftigt. 

Bolagets omsättning kommer att mer än halveras under året, enligt ett internt meddelande från medgrundaren och vd:n Brian Chesky. Det var The Information först med att rapportera.

I meddelandet skriver Brian Chesky också att man planerar att säga upp 1 900 medarbetare. Det motsvarar 25 procent av totalt 7 500 personer. Uppsägningarna kommer att påverka team på hela bolaget. Anställda som får gå kommer att få 14 veckors lön och ett års sjukförsäkring för de i USA.

”I dag måste jag bekräfta att vi minskar storleken på Airbnbs arbetskraft. För ett bolag vars vision är centrerad kring tillhörighet är det här oerhört hårt att möta, och det bli ännu svårare för dem som måste lämna Airbnb”, skriver Brian Chesky.

Åtgärden innebär besparingar på mellan cirka 4 och 5 miljarder kronor på årsbasis för Airbnb. Bolaget kommer också att ställa in projekt kring transporter och tv-produktion. Även initiativen kring hotell och lyxfastigheter kommer att växlas ner.

För några veckor sedan tog Airbnb in en investering på 10 miljarder kronor och ett lån på lika mycket. Enligt FT är också lånen säkrade till en sänkt värdering på 18 miljarder dollar, motsvarande 179 miljarder kronor, att jämföra med den senaste värderingen på 31 miljarder dollar 2017.

Bolaget har planerat en börsnotering i år, men det är just nu oklart var den tar vägen. 

Läs mer: Efter coronasmällen – Airbnb fyller kassan med 10 miljarder

Läs också: Airbnb tar in 10 miljarder i lån – värderingen rasar

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera