Hoppa till innehållet

Airbnb-topp går in i svenska bostadstjänsten Habity

Snart lanserar nystartade Habity en app som samlar tjänsteutbudet på bostadsmarknaden. Nu har bolaget tagit in kapital från Wellstreet och en grupp ängelinvesterare, inklusive Airbnb-toppen Tony Högqvist.

Habitys grundare Marcus Abler (tv) och Fredrik Rimmius.
Habitys grundare Marcus Abler (tv) och Fredrik Rimmius.Foto: Press

Startupbolaget Habity grundades 2017 av Marcus Abler och Fredrik Rimmus och har i det tysta skapat en plattform för samtliga bostäder, inklusive hyresrätter, i Sverige.

”Det är alla Sveriges bostäder oavsett om de är till salu eller inte. Men vi jobbar även med mäklare för att skapa förutsättningarna för dem att nå köparna”, säger Marcus Abler, medgrundare och vd för Habity (NTL). 

Habitys kunder ska till exempel kunna sköta sina bolån via bolagets app, som även samlar  till exempel flytttjänster eller andra produkter som rör hemmet.

”Redan i dag har vi stöd för flera bankers bolånetjänster. Har du bolån kan du få ett lånebetyg och se hur din ränta, amortering och belåningsgrad ligger till jämfört med andra hushåll. När du har det betyget kan du agera för att förbättra dina räntevillkor direkt i appen”, säger Marcus Abler.

Idén – att samla den flora av möjliga tjänster som har med bostäder att göra på ett ställe – backas redan av ett flertal tunga namn.

I en nyligen stängd finansieringsrunda har bland andra Tony Högqvist, kreativ chef på Airbnb, och riskkapitalbolaget Wellstreet gått in med pengar i Habity.

Ambitionen är inte att enbart vara en ny marknadsplats för att köpa och sälja bostäder, utan att erbjuda en helhetslösning även för personer som inte är på jakt efter en ny bostad. 

”Affären är alla typer av transaktioner med anknytning till hemmet. Alltifrån bolån till hushållsnära tjänster eller att avsluta sina avtal vid flytt. Plattformen kommer skapa helt nya förutsättningar i den här sektorn”, säger Marcus Abler.

”Vi tar inte betalt för annonser, men tittar man på bostadsmarknaden så behövs det en injektion och nya förutsättningar för både köparna, säljarna och mäklarna.”

Läs mer: Avanza har en hemlig bolåneutmanare 

Marcus Abler vill inte kommentera hur mycket kapital Habity tar in i finansiering. Transaktionen har ännu inte registrerats hos Bolagsverket, men enligt uppgift till Di Digital rör det sig om ett miljonbelopp där hela Habity värderas till 50 miljoner kronor.

Klart är dock att bolaget har knutit till sig flera techprofiler. AI-bolaget Peltarions operativa chef Elias Jacobson är delägare. Ted Persson, operating partner på EQT Ventures, går i samband med investeringen in som rådgivare.

Även om lanseringen sker i slutet av mars så har Habity smyglanserat appen till ett begränsat antal användare.

Läs mer: Ny tjänst ska få släkten att finansiera ungas bostadsköp 

”För oss är det viktiga att bygga det här tillsammans med användarna för att göra det riktigt bra. Habity är till för hemmen och de som bor där oavsett om du hyr eller äger din bostad till skillnad från dagens tjänster som är byggda och utformade av mäklarna, fastighetsägarna eller industrin.”

Hur påverkas ni av betaltjänstdirektivet PSD2?

”Det skapar fantastiska möjligheter. Europa är vår marknad och vår plan är att ha ett högt tempo ut i Europa och utan PSD2 blir det mycket mer komplext.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera