Hoppa till innehållet

Airbnb viker sig för EU:s krav

Hemuthyraren Airbnb accepterar EU:s krav. Nu ska bolaget bli mer transparent om totalpriset för kunderna och tydligare informera konsumenterna om deras rättigheter.

EU tog hem segern mot Airbnbs medgrundare och vd Brian Chesky.
EU tog hem segern mot Airbnbs medgrundare och vd Brian Chesky.Foto: TT.

Den amerikanska förmedlingsplattformen Airbnb har valt att ge efter för EU:s krav kring mer transparens när det gäller priser och konsumenters rättigheter.

Bland annat handlar det om att bolaget ska bli mer öppet kring det totala priset för uthyrningen. Hittills har dolda extraavgifter för till exempel service och städning inte inkluderats, enligt EU.

Bolaget ska också tydligare informeta vem uthyraren är, eftersom konsumentskyddslagen skiljer sig åt när kommer till privata eller professionella aktörer.

Läs mer: Lägenheter köps i Sverige – för att hyras ut genom Airbnb 

Vidare ska Airbnb också vara tydliga med att kunder har rätt att vidta rättsliga åtgärder mot värden i sitt eget land. Detsamma gäller när kunder är missnöjda med Airbnbs bolagstjänster.

Slutligen ska Airbnb även informera kunder om att de har rätt att överklaga eller få kompensation när ett kontrakt ställs in.

Airbnb har fram till slutet av 2018 på sig att införa samtliga ändringar på alla EU-språk på sin hemsida.

(Finwire/Di Digital)

Läs mer: Så mycket tjänar svenskarna på Airbnb 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera