Airbnb:s charmoffensiv: Sluter nytt avtal med EU-kommissionen
Airbnb fortsätter sin jakt på att tillfredställa europeiska storstäder. Det första steget? Att börja dela kunddata med EU:s mätinstitut Eurostat.
Henrik Ek
Text
I slutet av förra året fick Airbnb rätt i EU-domstol efter att ha stämts i Frankrike.
Den franska turistorganisationen AHTOP menade att Airbnb behövde en fastighetsmäklarlicens för att driva sin verksamhet i landet. Men domstolen svarade att det kravet inte kan gälla eftersom Frankrike inte har påtalat detta i EU-kommissionen.
Sedan dess har Airbnb också skrivit ett öppet brev till ”Europas städer” där de välkomnar tydlig reglering.
”Vi är av uppfattningen att plattformar har ett ansvar att jobba med regeringar och våra åtaganden i de städer vi finns är långsiktigt”, sa Chris Lehane, Airbnb:s policy- och kommunikationschef, i ett pressmeddelande under torsdagen.
Nästa steg i charmoffensiven mot EU är ett avtal där Eurostat varje kvartal kommer att ta del av hur många användare som hyrt boende genom tjänsten och hur länge.
”Vi hoppas att den här datan kan bli bli nyttig för myndigheter på alla nivåer. Samtidigt fortsätter vårt samarbete mot en reglering av marknaden, gynnsam för alla”, säger Lehane vidare.
EU-kommissionen konstaterade i sitt uttalande att det här är första gången myndigheterna kommer att få tillgång till trovärdig data gällande semestrar och andra kortvariga uppehällen utanför hotellnäringen.
”Det kommer att bidra till bättre förståelse för utvecklingen inom den här marknaden och stötta bevisbaserade policys framöver.”
Airbnb har i flera år bråkat med hotellbranschen och städer runt om i världen, som bland annat pekat på att bostadsförmedlaren förvärrat bostadsbristen.
Innehåll från Exclusive NetworksAnnons
Upptäck framtidens datalagring med Cloudian
Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.
I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:
– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.
Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte
Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:
– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.
Lösningar för den moderna digitala eran
Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen
– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev