Annons

Airbus utmanar Uber i luften: ”Ska inte bli en leksak för rika”

Andreas Thellmann är chef för Airbus Urban Air Mobility.
Andreas Thellmann är chef för Airbus Urban Air Mobility. Foto: Fredrik Björkman/Press
München – Airbus tar upp kampen med storspelare som Uber och Lyft om självkörande helikoptertaxi. ”Planen är att det inte ska bli dyrare än en taxiresa”, säger Airbuschefen Andreas Thellmann i en intervju med Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade i senaste kvartalsrapporten att man lägger ned tillverkningen av jumbojetflygplanet A380. Samtidigt missade bolaget, enligt källor till Bloomberg, leveransmålet under 2018.

Trots det rapporterade bolaget för helåret en omsättning på 63,7 miljarder euro, motsvarande 666 miljarder kronor. 

Nu letar bolaget nya intäkter genom elektriska, självkörande helikoptrar. Bolaget har Bayern i Tyskland som bas för utvecklingen av de nya fordonen. Under 2018 stod traditionella helikoptrar för 5,9 miljarder euro, motsvarande 62,7 miljarder kronor, av Airbus omsättning. 

Det handlade om 381 enheter, en ökning med 14 procent jämfört med 2017, men bolaget hoppas kunna öka ännu mer i takt med att de nya självkörande fordonen tas fram i Bayern och Silicon Valley.

”Normalt sett när vi startar ett program från början till slut, så tar det 6 till 7 år. Vi förväntar oss att de första fordonen kommer att gå kommersiellt i mitten av 2020-talet”, säger Andreas Thellmann, som startade projektet inom Airbus Urban Air Mobility.

Andreas Thellmann, chef för Airbus Urban Air Mobility.
Andreas Thellmann, chef för Airbus Urban Air Mobility. Foto: Fredrik Björkman.

Airbus leder just nu ett antal utvecklingsprojekt inom mobilitetstjänster i luften för städer, så kallad ”urban air mobility”.

”Airbus har en fast tro på potentialen som air mobility har för att förvandla våra städer till det bättre. Genom att föra gränserna framåt för teknologi inom konnektivitet, artificiell intelligens, autonom körning och elektrifiering, är företagets mål att utveckla hållbara mobilitetssystem som gör skillnad för miljön och ger nytta för samhället”, står det i bolagets avsiktsförklaring om projekten.

City Airbus är bolagets satsning på en elektrifierad, självkörande, helikopter som designas för att ta upp till fyra passagerare från plats A till B inom och i närområdet av större städer. Projektet startade 2015 och enligt Andreas Thellmann handlar det om sträckor på omkring 30 kilometer enkel tur och han pekar ut resor till och från flyplatser som ett användningsområde. 

Vi vill inte att det här ska bli en leksak för rika personer.
Projektbeskrivning för Airbus satsning på helikoptertaxi, CityAirbus.
Projektbeskrivning för Airbus satsning på helikoptertaxi, CityAirbus. Foto: Airbus.

”Vi fokuserar på de 30 största städerna. Tar man exempelvis Sao Paolo, är biltrafiken ren smärta. Försöker man ta sig från staden till flygplatsen tar det två timmar, det är också ganska farligt att köra bil i och runt städerna”, säger han.

Priset kommer bli en avgörande faktor för Airbus möjlighet att få fler att använda tjänsten. Priset ska ligga på motsvarande 100 euro, strax över 1 000 kronor, i dagens penningvärde.

”Planen är att det inte ska bli dyrare än en taxiresa mellan flygplats och stadskärna. Vi vill inte att det här ska bli en leksak för rika personer”, säger Andreas Thellmann.

Läs mer: Jaguar Land Rover möter utmaningen från Uber – öppnar för elcyklar 

Piloten skulle i princip kunna vara en femåring.

De första testerna av City Airbus ska genomföras under våren 2019 och Andreas Thellmann visar Di Digital hittills hemliga bilder på fordonet, som i mångt och mycket ser ut att komma direkt från en Hollywoodproducerad science fiction-film med sina åtta rotorer. 

Men något sci fi-projekt är det inte, enligt Airbus. Bolaget är tydligt med att City Airbus är en teknologisk utveckling där prototyperna kommer ligga nära den färdiga produkten.

Att fordonen inte har en människa som styr kan vara ett psykologiskt hinder för passagerarna till en början, tror Andreas Thellmann.

”Vi är beredda på en övergångsperiod. I och med osäkerhet kring reglerna och psykologiska anledningar för passagerarna så ser vi att en pilot kan krävas till en början. Men det skulle kunna vara en femåring, i princip. De här fordonen är så enkla att styra.”

Bland Airbus projekt kring mobilitetstjänster i luften finns även Vahana, en ensitsig, självkörande, elektrisk helikopter som utvecklas i Silicon Valley, delningstjänsten Voom som ger kunder möjligheten att boka delade turer med traditionella helikoptrar och Pop Up Next, som görs i samarbete med Audi för att ta fram ett fordon som både kan köras på vanliga vägar och i luften.

Airbus projekt Vahana.
Airbus projekt Vahana. Foto: Airbus

Tanken med Voom är enligt bolaget att få bra data kring vad kunder som åker helikoptrar har för vanor, vart de åker och vilket pris som förväntas. I projektet med Audi får Airbus en möjlighet att eventuellt bygga vidare på ett samarbete där Audis bilar tar passagerarna den sista biten på transporten.

Enligt Andreas Thellmann jobbar Airbus efter beräkningar om en potentiell marknad på tiotusentals enheter efter viss mognad. Han vill inte ge några specifika siffror men pratar om dubbla antalet de traditionella helikoptrar som används kommersiellt i dag. De nya elmotorerna utvecklas tillsammans med Siemens, och allt som allt jobbar över hundra personer på projektet. 

Projekten är en del i Airbus utveckling mot att hitta alternativa affärsmodeller utanför kärnaffären, att bygga och sälja flygplan.

”Den stora utmaningen är omställningen från att vara en tillverkare till att erbjuda mobilitet som en tjänst. Vi måste förstå vad det innebär för oss”, säger Andreas Thellmann.

En utlösande faktor för Airbus i att utveckla de nya flygfordonen är att det europeiska bolaget sannolikt avundsjukt blickat på vad mobilitetsbolag som Uber, Lyft och kinesiska Didi skapat med sina mobilitetsplattformar. 

Uber utvecklar ett eget koncept, Uber Air, med självkörande elektriska helikoptrar som troligen kommer att integreras på bolagets mobilitetsplattform om projektet realiseras. Tester av bolagets fordon är planerade till 2020. Hotet mot Airbus är med andra ord reellt. 

Marknaden för nya mobilitetstjänster är enorm och Airbus har egna beräkningar för vad flygbolagets del av kakan kan ligga på framgent.

”Det kommer bli en massiv marknad. 2030 eller 2035 handlar det om multimiljarder dollar”, säger Andreas Thellmann. 

Lyssna mer: Uber, Google, BMW och Volvo – så avgörs landskampen om självkörande bilar 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies