Startupbolaget Albacross hjälper företag att skräddarsy annonser mot specifika yrkesgrupper inom företag, istället för att håva brett och dyrt. Nu håller stockholmsbolaget på att växa ur sin kostym. Med 20 miljoner kronor i nytt kapital ska Albacross expandera internationellt och kommersialisera sin plattform.
”Det är tillväxt på agendan. Dels ska vi fortsätta växa och marknadsföra oss i Norden och Europa. Dels ska vi vässa vårt erbjudande och förbättra våra produkter. Efterhand som vi kommer djupare in i våra kunders verklighet ser vi allt fler möjligheter att lösa deras problem”, säger Carl-Richard Häggman, operativ chef på Albacross.
Läs mer: Truecaller-grundare investerar i annonstjänst
Leder rundan gör Luminar Ventures tillsammans med det internationella riskkapitalbolaget Ventech. Investerar gör även befintliga ägare som techprofilerna Magnus Emilson, Stefan Lennhammer och Facebooks Nordenchef Martin Ingemansson. Så sent som för bara drygt ett år sedan tog bolaget in 8 miljoner kronor i en nyemission. Pengar som har investerats väl och burit frukt, enligt Victor Ekelund, medgrundare och vd på Albacross.
”Efter förra rundan lade vi mycket krut på att bygga en produkt och skapa ett erbjudande som folk älskar. Vi investerade pengarna väl och expanderar därför väldigt kraftigt nu”, säger han.
Enligt Victor Ekelund upplever bolaget en kraftig tillväxt, men hur många kunder som i dag är anslutna till tjänsten vill grundarna inte avslöja.
”Vi hjälper i dag tusentals företagskunder och har ett starkt tillflöde i storleksordningen 1 000 nya kunder i månaden. Både antalet nya kunder och deras aktivitet ökar”, säger säger han.
Albacross har omstrukturerat sin affärsmodell sedan starten och har i dag två inriktningar. Dels vad de kallar en ”nummerpresentatör” för nätet – en gratistjänst där företag kan ta del av vem som har besökt deras sajt. De företag som sedan väljer att ta del av Albacross annonserbjudande konverteras till betalande kunder.
”Ett litet konsultbolag som säljer utvecklingstjänster inom it skulle exempelvis kunna välja att rikta sin reklam till små och medelstora banker och andra finansiella institutet med minst 15 anställda i Sverige, England och Tyskland. Men det går också att välja att visa sitt budskap för alla som jobbar på Spotify. Vi är unika med det här erbjudandet”, säger Victor Ekelund.
Läs mer: Spotify-chef investerar i startup
Han menar att det gör Stockholmsbolaget motståndskraftiga mot stora techjättar, som Google och Facebook, som i mångt och mycket dominerar annonsmarknaden.
"Det viktiga är att fokusera på ett problem och inte försöka vara en lösning för allt och alla. Vi har valt en väldigt tydlig nisch och hjälper B2B-företag med en effektiv digital annonsering. Det ger oss ett existensberättigande. Techjättarna täcker allt i sitt erbjudande och det blir väldigt snabbt komplicerat för kunden", säger Carl-Richard Häggman.