Hoppa till innehållet

Alex Schulman leder Spotify-bolagets nya poddskola

Musikverktyget Soundtrap köptes upp av Spotify för en halv miljard för två år sedan. Som ett led i Spotifys poddoffensiv lanserar de ett nytt podcast-verktyg och startar samtidigt en skola med Alex Schulman som lärare.

Alex Schulman (bilden är ett montage) från ”Alex & Sigges podcast” ska vara lärare på Spotifyägda Soundtraps poddskola.
Alex Schulman (bilden är ett montage) från ”Alex & Sigges podcast” ska vara lärare på Spotifyägda Soundtraps poddskola.Foto: Henrik Montgomery

Den molnbaserade musiktjänsten Soundtrap låter användare skapa musik på webben och fungerar ungefär som en portabel musikstudio. Soundtraps verktyg används bland annat i amerikanska skolor och har integrerats i Googles Chromebook-datorer. Bolaget som startades 2013 hann ta in omkring 71 Mkr i riskkapital innan streamingjätten Spotify satte klorna i bolaget. Hösten 2017 köpte de upp startupbolaget, i en affär som enligt Di Digitals källor ska ha kostat Spotify runt en halv miljard kronor. 

Läs mer: Spotify betalade halv miljard för Soundtrap

”Det som vi drevs av när vi startade Soundtrap var att de flesta musikskaparverktyg som finns är extremt komplexa. Du måste nästan vara en ingenjör för att klara av dem, det såg ut som att gå in i cockpit på ett plan. Gruppen med kreativt skapande människor som gillar att göra musik är så enormt mycket större än de som kan de här verktygen”, säger Per Emanuelsson som är medgrundare till Soundtrap.

Det handlar om att demokratisera podcastskapandet.

Soundtrap har i dag en relativt ung användargrupp, många som använder programmet går fortfarande i skolan. På senare år har många börjat använda det till andra typer av ljudskapande än musik, som till exempel radioprogram eller poddar. 

Som ett resultat av det, och som en del i Spotifys större poddsatsning, lanserar Soundtrap ett nytt podcastverktyg. Tanken med ”Soundtrap for Storytellers” är att göra det enkelt att göra en podd. Verktyget är ett produktionsverktyg med inbyggda funktioner för att kunna göra intervjuer via webben och mobilen, transkribering av ljud till redigerbar text, mixning och publicering till plattformar som Spotify. Alla funktioner nås, precis som med vanliga Soundtrap, via webbläsaren. 

”Det handlar om att demokratisera podcastskapandet. Även om podcasts har funnits ett tag finns det väldigt lite infrastruktur runtomkring”‚ säger Per Emanuelsson. 

Läs mer: Spotify backade från svenskt miljardköp av Acast 

”Allt som poddare upplever som tidskrävande och komplicerat har vi gjort enkelt och digitaliserat. De har inga verktyg som har tagit ett helhetsgrepp. De får försöka sy ihop sina produktioner genom att använda flera olika verktyg, ett för konferenssamtal och ett annat för att göra musik. Det finns få funktionaliteter som är byggda för de som gör poddar.”

Spotifys poddskola.
Spotifys poddskola.

I samband med lanseringen kommer Soundtrap även öppna en podcastskola som går under namnet Stockholm Institute of Storytelling, med en handfull av Sveriges mest kända poddprofiler som lärare. Bland annat kommer Alex Schulman från ”Alex & Sigges podcast” och Anton Berg från kriminalpodcasten ”Spår” agera lärare. Den första upplagan av skolan går av stapeln 13-14 juni på Spotifys kontor i Stockholm och 30 elever väljs ut genom att skicka ett podcastavsnitt som arbetsprov. Under de två dagarna får eleverna lektioner och enskilda kvartsamtal med lärarna. 

Poddspecial: Inifrån boken ”Spotify inifrån” 

”Att göra en bra podd handlar inte bara om teknik, utan även om intervjuteknik och hur man bygger upp en historia och en känsla. Vi vill att eleverna ska bli inspirerade och kunna nätverka med några av dagens stora poddare”, säger Per Emanuelsson. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera