Hoppa till innehållet

Algoritm får flyktingar i arbete

Med hjälp av en enkel algoritm kan andelen flyktingar som kommer ut i arbetslivet och blir självförsörjande öka dramatiskt, visar en studie som publicerats i Science. Var i landet flyktingen bosätter sig har en avgörande betydelse, visar det sig.

Flyktingar ankommer till Hyllie station utanför Malmö
Flyktingar ankommer till Hyllie station utanför MalmöFoto: Johan Nilsson / TT

Även om antalet asylsökande som söker sig till Sverige har minskat väntar fortfarande tiotusentals människor på att slussas ut i samhället, med allt vad det innebär.

Målet är att de — så snart som möjligt — ska bli självförsörjande, något både politiker och myndigheter har beskrivit som Sveriges största utmaning i modern tid.

Men var är det bäst att placera dessa människor för att deras chanser att lyckas ska vara så stora som möjligt?

Läs även: Integrationsappen Just Arrived fyller på kassan 

Forskare vid Stanford University och dess Immigration Policy Lab har utarbetat en algoritm, det vill säga en systematisk process, som utifrån vissa kriterier räknar ut var det är bäst för flyktingarna att påbörja sina nya liv.

På så sätt, konstaterar forskarna i tidskriften Science, kan andelen flyktingar som blir självförsörjande öka dramatiskt, jämfört med om samhället arbetar på som vanligt.

”När man tittar på flyktingkrisen globalt blir det uppenbart att den inte kommer att försvinna den närmaste tiden och att vi behöver forskningsbaserade policyer för att ta oss igenom den”, säger Jeremy Weinstein, professor i politisk vetenskap vid Stanford University och medförfattare till studien, till tidskriften.

Forskarna utgick från socioekonomiska data från fler än 30 000 flyktingar i åldrarna 18 till 64 år som kom till USA mellan 2011 och 2016. Där fanns också uppgifter var flyktingarna hade bosatt sig och huruvida de hade ett arbete eller inte.

Utifrån dessa uppgifter utvecklade forskarna en självlärande algoritm och det visade sig — föga förvånande — att flyktingarnas chans att få ett jobb var beroende av en rad faktorer, som utbildningsnivå och språkkunskaper. Men var i landet de bosatte sig hade också betydelse. För vissa flyktingar var en plats bättre än en annan, och vice versa för andra med en annan bakgrund.

För att testa sin formel analyserade forskarna en grupp flyktingar som anlände i slutet av 2016 och jämförde med det troliga utfallet om algoritmen hade bestämt bostadsorten i stället. I så fall hade andelen i arbete varit 41 procent högre.

Och när forskarna utgick från de asylsökande som hade slagit sig ner i Schweiz mellan 1999 och 2013 förutsade algoritmen att andelen i arbete sannolikt hade varit 73 procent högre, jämfört med det faktiska utfallet.

Det fina i kråksången, säger forskarna, är att algoritmen är billig, helt gratis att använda, och att den kan ses som ett komplement till de handläggare som avgör var i landet flyktingen ska bosätta sig.

"Vår 'approach' bibehåller möjligheten för de som bestämmer att sätta sina egna parametrar och prioriteringar", skriver forskarna.

Läs även: SBAB i appsamarbete för att minska klyftan mellan nyanlända och företag 

(TT / Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera