Hoppa till innehållet

Alibaba hävdar att kopior är bättre än originalen

Alibabas styrelseordförande Jack Ma sticker ut hakan och hävdar att plagiat nu för tiden är bättre än originalprodukterna. 

Alibabas Jack Ma retar upp lyxmärken som Gucci och Yves Saint Laurent med att hävda att kopior är bättre än originalen.
Alibabas Jack Ma retar upp lyxmärken som Gucci och Yves Saint Laurent med att hävda att kopior är bättre än originalen.Foto: AP

Under ett tal på tisdagen gick Alibabas styrelseordförande Jack Ma ut med att kopior tillverkade i fabriker som annars tillverkar produkter för designermärken är minst lika bra som originalen, rapporterar Financial Times. 

Uttalandet kommer efter en längre tids kritik mot e-handelsjätten för att de inte gör något åt försäljning med falska varor på säljplattformar som Taobao.

”Varorna tillverkas i samma fabriker med exakt samma råmaterial men de använder inte varumärkena”, säger Jack Ma.

Foto: AP
Alibabas styrelseordförande Jack Ma under tisdagens tal. Foto: AP.

Några som är rejält uppretade är designföretagen.

I fjol stämde Kering, som äger lyxmärkena Gucci och Yves Saint Laurent, Alibaba för att de hade uppmuntrat och gjort vinster på imitationer av designprodukterna. I maj blev också Alibaba uteslutna från internationella koalitionen mot förfalskningar på grund av liknande inställning mot företagets förmedling av designimitationer. 

Läs även: Alibaba lånar 25 miljarder – planerar uppköpsräd

En månad tidigare hade dock Alibaba formellt dragit igång sina ansträngningar i ett program som ska hjälpa kinesiska fabriker att utveckla egna varumärken. Detta i ett försök att avskräcka dem från att producera förfalskningar.

Jack Ma förtydligar sitt uttalande med att ”förfalskningar inte är ett kvalitetsproblem, utan istället är ett immaterialrättsproblem”.

Finwire/Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera