Hoppa till innehållet

Alibaba köper e-handel av Kinnevik för en miljard

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba köper på sig 83 procent av aktierna i Lazada.

Säljare är bland annat svenska Kinnevik. 

Christina Stenbecks Kinnevik säljer Lazada till Jack Mas Alibaba.
Christina Stenbecks Kinnevik säljer Lazada till Jack Mas Alibaba.Foto: kollage.

Lazada grundades 2012 av svensken Christopher Brinkeborn Beselin (NTL) på uppdrag av Kinnevik och Rocket Internet. Lazada är en e-handelsplattform för lokala och internationella säljare som i dag finns Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Singapore, Thailand och Vietnam.

I april 2016 sålde Kinnevik knappt hälften av sina aktier i Lazada till Alibaba för en bruttoköpeskilling om 57 miljoner dollar, motsvarande 490 miljoner kronor. Försäljningen var en del i en större affär där Alibaba köpte på sig majoriteten av aktierna i Lazada. I samband med affären ingick parterna även ett avtal som gav Alibaba rätt att förvärva ytterligare aktier i bolaget vid ett senare tillfälle.

Läs även: Så ska Kinnevik investera sin Lazada-miljard 

Nu utnyttjar Alibaba den optionen och ökar sitt ägande i Lazada från 51 procent till 83 procent aktierna. Kinnevik säljer i samband med det alla sina kvarvarande aktier, motsvarande 3,6 procent av det totala antalet aktier, för nära 1 miljard kronor. 

Även Rocket Internet säljer hela sitt innehav i Lazada till Alibaba. Rocket internet får nära 2,4 miljarder kronor för 8,8 procent av aktierna och räknar med att de därmed haft en avkastning på 20 gånger investerat kapital i Lazada.

Kinneviks sammanlagda investering i Lazada förväntas resultera i en nettovinst om 933 miljoner kronor, motsvarande 2,9 gånger investerat kapital.

Läs mer: Superentreprenören Christopher Brinkeborn Beselin om starten av Lazada 

Di Digital/Finwire


Mer om Alibaba i Di Digitals systerpodd Digitala Draken på Itunes, eller här: Fotnot: Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Duon har mångårig erfarenhet från internet- och mediebolag som Klarna, Schibsted och MTG men har på senare år vänt blicken för att fascineras av den Digitala Draken i öst, Kina.


 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera