Annons

Alibaba köper e-handel av Kinnevik för en miljard

Christina Stenbecks Kinnevik säljer Lazada till Jack Mas Alibaba.
Christina Stenbecks Kinnevik säljer Lazada till Jack Mas Alibaba. Foto: kollage.
Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba köper på sig 83 procent av aktierna i Lazada. Säljare är bland annat svenska Kinnevik. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Lazada grundades 2012 av svensken Christopher Brinkeborn Beselin (NTL) på uppdrag av Kinnevik och Rocket Internet. Lazada är en e-handelsplattform för lokala och internationella säljare som i dag finns Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Singapore, Thailand och Vietnam.

I april 2016 sålde Kinnevik knappt hälften av sina aktier i Lazada till Alibaba för en bruttoköpeskilling om 57 miljoner dollar, motsvarande 490 miljoner kronor. Försäljningen var en del i en större affär där Alibaba köpte på sig majoriteten av aktierna i Lazada. I samband med affären ingick parterna även ett avtal som gav Alibaba rätt att förvärva ytterligare aktier i bolaget vid ett senare tillfälle.

Läs även: Så ska Kinnevik investera sin Lazada-miljard 

Nu utnyttjar Alibaba den optionen och ökar sitt ägande i Lazada från 51 procent till 83 procent aktierna. Kinnevik säljer i samband med det alla sina kvarvarande aktier, motsvarande 3,6 procent av det totala antalet aktier, för nära 1 miljard kronor. 

Även Rocket Internet säljer hela sitt innehav i Lazada till Alibaba. Rocket internet får nära 2,4 miljarder kronor för 8,8 procent av aktierna och räknar med att de därmed haft en avkastning på 20 gånger investerat kapital i Lazada.

Kinneviks sammanlagda investering i Lazada förväntas resultera i en nettovinst om 933 miljoner kronor, motsvarande 2,9 gånger investerat kapital.

Läs mer: Superentreprenören Christopher Brinkeborn Beselin om starten av Lazada 

Di Digital/Finwire


Mer om Alibaba i Di Digitals systerpodd Digitala Draken på Itunes, eller här: Fotnot: Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Duon har mångårig erfarenhet från internet- och mediebolag som Klarna, Schibsted och MTG men har på senare år vänt blicken för att fascineras av den Digitala Draken i öst, Kina.


 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer