Alibaba dominerar den kinesiska e-handelsmarknaden och omsatte förra året nästan 200 miljarder kronor. Närmaste utmanare är JD.com som är uppbackat av landets största e-jätte Tencent.
Det är lätt att bli överväldigad av rena storleken av den kinesiska marknaden. Landet har drygt 750 miljoner internetanvändare, dubbelt så många som hela USA:s befolkning. Kina står i dag för nästan 40 procent av världens alla e-handelstransaktioner, enligt siffror från landets handelsdepartement, men väntas inom några år utgöra över häften, enligt en rapport av konsultfirman Deloitte.
Läs även: Alibaba köper e-handel av Kinnevik för en miljard
Men Kina räcker inte. Det kinesiska konglomeratet har som mål att nå två miljarder konsumenter världen över inom 20 år, och att över 100 miljoner människor över hela världen ska sysselsättas med hjälp av Alibabas tjänster.'
Alibaba ser också Sverige som en möjlig marknad för sin nästa serverhall. Facebook har placerat datorhallar i Luleå och näthandelsjätten Amazon har nyligen meddelade att man kommer att etablera nya datacenter i Sverige.
”Vi överväger att bygga upp datorcenter i Sverige”, säger Alibabas vd Daniel Zhang utan att gå in på detalj.
Alibabas Europachef Terry von Bibra har tidigare sagt till Di Digital att norra delarna av Sverige har rätt infrastruktur och rätt klimat för att kyla servrarna och därför är en ”mycket attraktiv marknad för datacenter”.
Läs även: Här är Alibabas flirt med norra Sverige
Näringsminister Mikael Damberg säger till Di att några konkreta beslut kring datorhallar ännu inte tagits, men att signalerna från Alibaba är positiva.
”Det är ju uppenbart att de är intresserade och vi har en bra dialog”, säger Mikael Damberg.
När Alibabas grundare Jack Ma träffade Stefan Löfven i Hangzhou i Kina under onsdagen visade han sitt intresse för svensk design och innovation.
”Kina kommer snart ha 500 miljoner människor i medelklassen. Kina behöver bra produkter, Kina behöver bra tjänster. Svenska företag är kända för hög kvalitet”, säger han.
52-årige Jack Ma, som med en personlig förmögenhet på cirka 360 miljarder kronor rankas som Asiens rikaste man, tryckte hårt på att han vill se fler svenska produkter på Alibabas olika handelsplattformar i och med att kinesiska konsumenters livsstil förändras och allt fler efterfrågar produkter med högre kvalitet.
Läs även: Så kan Mälardalen påverkas av Amazons intåg
Mer om Alibaba i Den Digitala Draken på Itunes, eller här: Fotnot: Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Duon har mångårig erfarenhet från internet- och mediebolag som Klarna, Schibsted och MTG men har på senare år vänt blicken för att fascineras av den Digitala Draken i öst, Kina.