Hoppa till innehållet

Alibaba sålde för 10 miljarder kronor – på fem minuter

Singles Day är dagen då e-handeln omsätter som allra mest. För kinesiska e-handelsjätten Alibaba innebär det klirr i kassan. Bolaget sålde för nästan 10 miljarder kronor på fem minuter.

Jack Ma, Alibabas grundare och vd.
Jack Ma, Alibabas grundare och vd.

Singles Day började i Kina som en protest mot alla hjärtans dag. Men det var innan den togs över av Alibaba och blev en 24 timmar lång shoppingorgie med livesänd tv-show. Den amerikanska motsvarigheten Cyber Monday bleknar i jämförelse – förra året var försäljningen under Singles Day tre gånger större, skriver Financial Times.

På fredagen kommer innebära ett nytt rekord. Bara under de första fem minuterna såldes varor för nästan 10 miljarder kronor och med åtta timmar kvar var förra årets rekord på motsvarande 130 miljarder kronor i försäljning slaget, rapporterar Bloomberg.

Alibabas siffror har dock ifrågasatts av analytiker. Alibaba rapporterar bruttoförsäljning i realtid och tidigare har leverantörer till Alibaba pumpat upp sina siffror genom att skicka ut tomma paket. Enligt Duncan Clarke, som skrivit en bok om Alibaba, bestod också hela 20 procent av försäljningen under 2014 av falska orders från "klickfabriker".

Katy Perry, som är älskad i Kina och kallas "fruktsystern" för sina färgglada kläder, var bokad som huvudakt under tv-sändningarna i dag. Men den amerikanska sångerskan ställde in sitt framträdande i sista sekund, rapporterar CNN Money.

Andra världsstjärnor som basketspelaren Kobe Bryant, skådespelerskan Scarlett Johanson och den före detta fotbollsspelaren David Beckham var däremot på plats.

Di Digital/Direkt

Läs mer: Alibaba hävdar att kopior är bättre än originalen

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera