Jack Mas kinesiska e-handelsjätte Alibaba jämförs ofta med Amazon i storlek och som ett möjligt hot mot svenska handlare. Bolaget, med att antal handelsplatser under sig, som Alibaba.com, Tmall, Lazada och Aliexpress, fokuserar till skillnad från Amazon inte på kunder i digitalt utvecklade områden som Europa. Istället ligger fokus på Kinas 750 miljoner uppkopplade invånare och Asien.
Det uppger Alibabas chef för Storbritannien, Irland och de nordiska länderna, David Lloyd när Di Digital träffar honom i Stockholm.
”Vi har en väldigt framgångsrik plattform i Kina med mer 580 miljoner aktiva användare i månaden. Det är dessa kunder som vi har i fokus. Våra prioriterade marknader är de med många konsumenter där vi kan skala upp vår verksamhet från Kina, därför är ett fokus Sydostasien”, säger David Lloyd.
Det som däremot är intressant för Alibaba är att kunna erbjuda svenska och andra europeiska märken till sina kinesiska kunder. Det är också det som är huvudtemat under David Lloyds besök på Di:s retailkonferens i Stockholm.
”Vi är inte här för att konkurrera med svenska marknadsplatser och tjänster. Vi är här för att vi kunna erbjuda våra kinesiska kunder svenska märken. Vi har redan 60 000 internationella märken på våra plattformar. Daniel Wellington är ett exempel på det. Det är det mest framgångsrika internationella klockbolaget i Kina när det gäller e-handel”, säger David Lloyd.
Även H&M har utökat sitt samarbete med Alibabas Tmall och säljer i dag sina varumärken Monki, H&M och H&M Home på marknadsplatsen. De senare två sedan drygt en månad tillbaka.
”Det är väldigt nytt men försäljningen har redan slagit både våra och H&M:s förväntningar. Nu hoppas vi att vi kan komma på nya saker tillsammans med H&M”, säger David Lloyd.
Läs även: H&M utökar samarbetet med Alibaba
Han vill inte uppge vad för slags innovation det rör sig om men uppger att då Alibaba arbetat med märken som L'Oreal och Estée Lauder har man bland annat startat popup-butiker med virtuella speglar för att testa läppstift. Han nämner även virtuella provrum i förbifarten.
Tanken bakom är Alibabas koncept ”new retail” kan beskrivas som ett nytag på handeln genom en sammanslagning av den digitala och fysiska handeln. Bland annat har Alibaba för 18 månader sedan öppnat ett antal nya matbutiker under märket Hema. Dessa erbjuder digital beställning och hemkörning på 30 minuter men även tillagning i butik.
Som en del av sin lösning har Alibaba även andra tjänster som betaltjänsten Alipay, logistikbolaget Cainiao, marknadföringsbolaget Alimama och molnlösningen Alibaba Cloud. Allt för att kunna hjälpa varumärkena från början till slut.
Och Alipay kommer möjligen att synas mer i svenska butiker efter att ha slutit ett samarbete med det nordiska betalbolaget Nets, som blev känt under onsdagen. Svenska butiker, restauranger och hotell som använder Alipay kan exempelvis nå delar av de 140 miljoner kineser som varje år reser utomlands.
”Genom att ha Alipay kan man marknadsföra sig mot kineser så fort de landar på Arlanda”, säger David Lloyd.
Det har ryktats om att Alibaba kan ha planer att bygga ett datacenter i Sverige för sin molntjänst Alibaba Cloud. Det är inget som David Lloyd bekräftar men menar att molntjänsten skulle kunna vara en fördel för svenska handlare.
”I Kina handlar man inte via butikers hemsidor utan man handlar via marknadsplatser. Så att ha en fin hemsida är ju bra men det är inte där köpen sker. Vad Alibaba Cloud kan hjälpa varumärkena med är hur de bäst når ut på den kinesiska marknaden”, säger David Lloyd.