Hoppa till innehållet

Alibabas Nordenchef: ”Vi är inget hot för svenska märken – vi vill vara en partner”

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba har inget intresse av svenska kunder. ”Vi vill inte hitta nya svenska kunder för svenska märken. Vi vill ge våra kinesiska kunder fler utländska varumärken, säger Alibabas Nordenchef David Lloyd.
David Lloyd är Alibabas chef för Storbritannien, Irland och Norden.
David Lloyd är Alibabas chef för Storbritannien, Irland och Norden.Foto: Jonas Eng

Jack Mas kinesiska e-handelsjätte Alibaba jämförs ofta med Amazon i storlek och som ett möjligt hot mot svenska handlare. Bolaget, med att antal handelsplatser under sig, som Alibaba.com, Tmall, Lazada och Aliexpress, fokuserar till skillnad från Amazon inte på kunder i digitalt utvecklade områden som Europa. Istället ligger fokus på Kinas 750 miljoner uppkopplade invånare och Asien. 

Det uppger Alibabas chef för Storbritannien, Irland och de nordiska länderna, David Lloyd när Di Digital träffar honom i Stockholm.

”Vi har en väldigt framgångsrik plattform i Kina med mer 580 miljoner aktiva användare i månaden. Det är dessa kunder som vi har i fokus. Våra prioriterade marknader är de med många konsumenter där vi kan skala upp vår verksamhet från Kina, därför är ett fokus Sydostasien”, säger David Lloyd. 

Det som däremot är intressant för Alibaba är att kunna erbjuda svenska och andra europeiska märken till sina kinesiska kunder. Det är också det som är huvudtemat under David Lloyds besök på Di:s retailkonferens i Stockholm.

”Vi är inte här för att konkurrera med svenska marknadsplatser och tjänster. Vi är här för att vi kunna erbjuda våra kinesiska kunder svenska märken. Vi har redan 60 000 internationella märken på våra plattformar. Daniel Wellington är ett exempel på det. Det är det mest framgångsrika internationella klockbolaget i Kina när det gäller e-handel”, säger David Lloyd.

David Lloyd är Nordenchef för Alibaba och en av talarna på Di:s retailkonferens.
David Lloyd är Nordenchef för Alibaba och en av talarna på Di:s retailkonferens.Foto: Jonas Eng

Även H&M har utökat sitt samarbete med Alibabas Tmall och säljer i dag sina varumärken Monki, H&M och H&M Home på marknadsplatsen. De senare två sedan drygt en månad tillbaka.

”Det är väldigt nytt men försäljningen har redan slagit både våra och H&M:s förväntningar. Nu hoppas vi att vi kan komma på nya saker tillsammans med H&M”, säger David Lloyd. 

Läs även: H&M utökar samarbetet med Alibaba 

Han vill inte uppge vad för slags innovation det rör sig om men uppger att då Alibaba arbetat med märken som L'Oreal och Estée Lauder har man bland annat startat popup-butiker med virtuella speglar för att testa läppstift. Han nämner även virtuella provrum i förbifarten. 

Tanken bakom är Alibabas koncept ”new retail”  kan beskrivas som ett nytag på handeln genom en sammanslagning av den digitala och fysiska handeln. Bland annat har Alibaba för 18 månader sedan öppnat ett antal nya matbutiker under märket Hema. Dessa erbjuder digital beställning och hemkörning på 30 minuter men även tillagning i butik. 

Som en del av sin lösning har Alibaba även andra tjänster som betaltjänsten Alipay, logistikbolaget Cainiao, marknadföringsbolaget Alimama och molnlösningen Alibaba Cloud. Allt för att kunna hjälpa varumärkena från början till slut. 

Och Alipay kommer möjligen att synas mer i svenska butiker efter att ha slutit ett samarbete med det nordiska betalbolaget Nets, som blev känt under onsdagen. Svenska butiker, restauranger och hotell som använder Alipay kan exempelvis nå delar av de 140 miljoner kineser som varje år reser utomlands.

”Genom att ha Alipay kan man marknadsföra sig mot kineser så fort de landar på Arlanda”, säger David Lloyd. 

Det har ryktats om att Alibaba kan ha planer att bygga ett datacenter i Sverige för sin molntjänst Alibaba Cloud. Det är inget som David Lloyd bekräftar men menar att molntjänsten skulle kunna vara en fördel för svenska handlare.

”I Kina handlar man inte via butikers hemsidor utan man handlar via marknadsplatser. Så att ha en fin hemsida är ju bra men det är inte där köpen sker. Vad Alibaba Cloud kan hjälpa varumärkena med är hur de bäst når ut på den kinesiska marknaden”, säger David Lloyd.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera