Hoppa till innehållet

Alibabas nya europeiska datacenter kan hamna i Sverige

Kinas e-handelsjätte Alibaba överväger att bygga serverhallar i norra Sverige. Det hävdar en av bolagets toppchefer i en intervju med Bloomberg News.

Jack Ma är styrelseordförande för e-handelsgiganten Alibaba.
Jack Ma är styrelseordförande för e-handelsgiganten Alibaba.Foto: Andrey Rudakov

Kinesiska e-handelsgiganten Alibaba är på jakt efter ett nytt datacenter i Europa, utöver det första, som öppnades i Frankfurt i november.

Alibabas nya val kan bli - Sverige. 

Det är inte första gången e-handelsjätten öppnat upp för en serverprojekt i Sverige. Alibabas Europachef Terry von Bibra har tidigare sagt till Di Digital att norra delarna av Sverige har rätt infrastruktur och rätt klimat för att kyla servrarna och därför är en ”mycket attraktiv marknad för datacenter”. 

Även bolagets vd  Daniel Zhang har till medier hävdat att e-handlaren "överväger att bygga upp datorcenter i Sverige”.

En anledning till att Alibaba är i så stort behov av nya datacenter är att bolaget säljer så kallade molntjänster till företag. En konkurrent - ett företag som kommit ännu längre än Alibaba på detta område - är amerikanska Amazon. En annan rival på området är Google.

Läs mer: Här är Alibabas flirt med norra Sverige

Molntjänsterna är en av Alibabas snabbast växande verksamheter, och ett exempel på den extrema tillväxten är att intäkterna under det senaste kvartalet fördubblades.

Men just Europa har hittills varit ett sorgebarn för det kinesiska bolaget. Enligt vicechefen för internationella affärer och pr-arbete, Lin Luo, har Alibaba ännu inte hittat rätt taktik i Europa. Att man bara har ett enda datacenter i Europa betraktas av Alibaba som en del av problemet.

"Just nu är Europa verkligen en svag region för oss, en mycket svag. /…/ Vi måste komma fram till den bästa strategin för området", säger Lin Luo till Bloomberg News. Enligt nyhetsbyrån nämner Alibabachefen specifikt två potentiella platser för nya datacenter: London och Sverige.

Även om molntjänsterna hittills står för en mindre del av Alibabas intäkter, lär detta ändras markant inom några år. Banken JP Morgan Chase skriver i en färsk analys att Alibabas molnverksamhet om fyra år, 2021, kan generera 15 procent av koncernens intäkter.

Direkt/Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera