Annons

Alibabas webbläsare går om Googles i Asien

UC Browser
UC Browser Foto: Bloomberg
UC Browser har seglat upp som en populär webbläsare i Asien och slår Google Chrome på flera marknader.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Alibabas mobila webbläsare UC Browser har gått om Google Chrome som etta på ett flertal asiatiska tillväxtmarknader, skriver Wall Street Journal.

Bland länderna som föredrar UC Browser finns folkrika Indien och Indonesien. Anledningen till varför de väljer UC Browser är för att webbläsaren uppges fungera bättre på billigare smartphones.

”Den är snabbare, tar upp mindre minne och ser bättre ut”, sade en 20-årig användare i Jakarta om UC Browser.

I Indien har UC Browser 51 procent av marknaden att jämföra med 30 procent för Chrome. I Indonesien är ledningen 41 procent för UC Browser mot 32 procent för Chrome, enligt StatCounter.

Men på hemmamarknaden Kina har Chrome 54 procent av marknaden, medan UC Browser har 17 procent.

Samtidigt är det värt att tillägga att det finns gott om kunder att vinna framöver då bara 30 procent av Indiens och 25 procent av Indonesiens befolkning är uppkopplade till nätet.

Dessutom är Chrome etta på andra snabbt växande asiatiska marknader som Vietnam och Filippinerna, enligt StatCounter.

På global basis dominerar Chrome med 47 procent mot UC Browsers 16 procent. I USA är Chrome etta med 39 procent medan UC Browser har mindre än en procent.

Läs även: Apple lanserar funktion som kan få annonsörer att se rött 

(Finwire/Di Digital)

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies