Hoppa till innehållet

Allbright: Rutten kultur i techsektorn – "snubbarna är de nya gubbarna"

Det är unga bolag som gärna säljer sig som mångfaldsivrare – men de stora svenska techbolagen är inte bättre på jämställdhet än övriga näringslivet, enligt stiftelsen Allbright som har granskat branschen.

”Snubbarna är de nya gubbarna”, säger stiftelsens vd Amanda Lundeteg.

Sebastian Siemiatkowskis Klarna, Jacob de Geers iZettle och Daniel Eks Spotify är några av techbolagen vars jämställdhet granskats av stiftelsen Allbright.
Sebastian Siemiatkowskis Klarna, Jacob de Geers iZettle och Daniel Eks Spotify är några av techbolagen vars jämställdhet granskats av stiftelsen Allbright.Foto: Pressbild.

Stiftelsen Allbright, som verkar för ett jämställt näringsliv, har granskat 14 av de största och mest framgångsrika techbolagen i olika sektorer. Av de granskade bolagen är det bara två som uppnår en jämställd ledningsgrupp (se faktaruta nedan), det vill säga där andelen kvinnor uppgår till minst 40 procent. Bolagen har dessutom färre kvinnor i operativa ledningsroller än börsbolagen och bara ett av dem, spelbolaget Paradox PDX -1,35%Dagens utveckling med vd Ebba Ljungerud, har en kvinna som vd.

”Det här är unga bolag som själva tycker att de har vettiga värderingar och gärna pratar jämställdhet, så det borde se bättre ut, men det är tydligt att strukturerna från det gamla näringslivet går igen”, säger Amanda Lundeteg.

Amanda Lundeteg, vd på stiftelsen Allbright.
Amanda Lundeteg, vd på stiftelsen Allbright.Foto: Jack Mikrut

Via enkäter och intervjuer med medarbetare på bolagen framkommer dessutom en allt annat än inkluderande arbetsplatskultur, enligt stiftelsen. Några slutsatser: var fjärde medarbetare som besvarat enkäten uppger att de har utsatts för diskriminering, antingen på grund av kön, av ålder eller av etnisk bakgrund och var femte kvinna, 21 procent, uppger att de har utsatts för sexuella trakasserier på arbetsplatsen. 

”Det är något som luktar ruttet i kulturen i de här bolagen. Det spelar ingen roll om man sätter mål i representation om man inte kommer till rätta med diskriminering och trakasserier, då försvinner kvinnorna lika snabbt som man rekryterar dem”, säger Amanda Lundeteg.

Allbright har även granskat de största investerarna i sektorn. Bara 12 procent av investmentbolagens partners är kvinnor, vilket är en förklaring till att bara en av 37 grundare till bolagen i granskingen är kvinna, enligt stiftelsen.

”Det är tydligt att det är lättare för män att få finansiering och att kvinnors affärsidéer missgynnas. Man investerar i personer som är lika en själv”, säger Amanda Lundeteg som varnar för att det ger en likriktning i affärsmodeller och produkter och tjänster.

Techbolagen brister dessutom i transparens, enligt stiftelsen. Förutom börsbolag har Allbright tidigare granskat bland annat affärsjurister och riskkapitalet, men har aldrig stött på samma motstånd som hos techbolagen, enligt Amanda Lundeteg.

”De är väldigt amerikanska i det att det har varit svårt att få dem att dela med sig av fakta. Vi har verkligen fått tjata på dem och det finns en mycket större rädsla bland medarbetarna att ställa upp på enkäter och intervjuer än i andra branscher”, säger hon.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera