Annons

Allt fler äldre finns på Facebook – och vart fjärde spädbarn har använt internet

För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet.
För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet. Foto: Pontus Lundahl/TT
Allt fler äldre använder Facebook dagligen, medan unga trappar ner tiden på den sociala medietjänsten. Samtidigt använder knappt en fjärdedel av alla över 76 år mobilt bank-id, enligt en färsk rapport.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Facebook är hett bland äldre, medan Snapchat och Instagram växer bland yngre. Så gott som alla som är hemma med barn e-handlar – och vart fjärde spädbarn surfar nätet.

Samtidigt använder en halv miljon svenskar inte internet alls och 1,5 miljoner saknar mobilt bank-id.

Det är några slutsatser i rapporten Svenskarna och internet 2018, som gavs ut av Internetstiftelsen under onsdagen. 

Att använda sociala medier är en trend som fortsätter att växa från redan höga nivåer. Och Facebook är störst, följt av Instagram och Snapchat. Rapporten visar även att närmare 100 procent av alla svenskar under 26 år tittar på Youtube.

Facebook blir allt mer intressant som annonsplattform för äldre

Jämfört med förra året har det dagliga användandet av Facebook minskat i alla åldersgrupper upp till 35 år, men från 36 år och äldre har det ökat.

Läs mer: GDPR-smäll för Facebook efter nya dataläckan – riskerar miljardbot 

Flest använder Facebook varje dag i åldersgrupperna 16–25 år samt 26–35 år. Däremot är det enbart en av sex av de mellan 12 och 15 år som kollar Facebook dagligen. Att kolla Facebook dagligen är därmed vanligare bland 76-åringarna än det är bland  12-15 åringarna. 

”Facebook blir ju allt mer intressant som annonsplattform för de som vill nå medelålders och äldre. Ska man nå yngre en yngre målgrupp används Youtube av alla, medan Instagram växer fort bland både pojkar och flickor. Snapchat växer fortfarande och är stort bland unga, inte minst unga tjejer”, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet.
Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.
Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet. Av frågor som ställts till föräldrar framgår att var fjärde spädbarn 0–12 månader använder internet. Bland ettåringarna använder nära två av fem internet. Och från två års ålder använder fler än hälften av barnen internet varje dag. Denna unga grupp tittar främst på video och spelar spel på surfplattan.

Har man en digital vård-tjänst ska man veta att mindre än en fjärdedel av alla över 76 som har mobilt bank-id.

Tillgången till internet i hemmet ökar snabbt inom den allra äldsta målgruppen. För bara fyra år sedan hade inte ens hälften av de som är 76 år och äldre tillgång till internet hemma. Nu är det nästan nio av tio. 

Men rapporten påpekar även att 1,1 miljoner svenskar använder internet mycket sparsamt, och en halv miljon inte alls. 

Vidare använder 77 procent av alla över 76 år inte mobilt bank-id. Bland 66–75-åringarna är det 34 procent som inte använder tekniken. 

Det är ett samhällsproblem. Mobilt bank-id ligger till grund inte bara för Swish och inloggning på internetbanken. Tekniken används i dag allt oftare till myndighetskontakter såsom skattedeklarationer och Vårdguiden 1177. 

”Allt fler tjänster har mobilt bank-id som enda inlogg. Man ska veta att har man en tjänst där äldre personer är viktig målgrupp, som till exempel digital vård, så är det mindre än en fjärdedel av alla över 76 som har tekniken”, säger Måns Jonasson på Internetstiftelsen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer