Hoppa till innehållet

Allt fler äldre finns på Facebook – och vart fjärde spädbarn har använt internet

Allt fler äldre använder Facebook dagligen, medan unga trappar ner tiden på den sociala medietjänsten. Samtidigt använder knappt en fjärdedel av alla över 76 år mobilt bank-id, enligt en färsk rapport.

För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet.
För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet.Foto: Pontus Lundahl/TT

Facebook är hett bland äldre, medan Snapchat och Instagram växer bland yngre. Så gott som alla som är hemma med barn e-handlar – och vart fjärde spädbarn surfar nätet.

Samtidigt använder en halv miljon svenskar inte internet alls och 1,5 miljoner saknar mobilt bank-id.

Det är några slutsatser i rapporten Svenskarna och internet 2018, som gavs ut av Internetstiftelsen under onsdagen. 

Att använda sociala medier är en trend som fortsätter att växa från redan höga nivåer. Och Facebook är störst, följt av Instagram och Snapchat. Rapporten visar även att närmare 100 procent av alla svenskar under 26 år tittar på Youtube.

Jämfört med förra året har det dagliga användandet av Facebook minskat i alla åldersgrupper upp till 35 år, men från 36 år och äldre har det ökat.

Läs mer: GDPR-smäll för Facebook efter nya dataläckan – riskerar miljardbot 

Flest använder Facebook varje dag i åldersgrupperna 16–25 år samt 26–35 år. Däremot är det enbart en av sex av de mellan 12 och 15 år som kollar Facebook dagligen. Att kolla Facebook dagligen är därmed vanligare bland 76-åringarna än det är bland  12-15 åringarna. 

”Facebook blir ju allt mer intressant som annonsplattform för de som vill nå medelålders och äldre. Ska man nå yngre en yngre målgrupp används Youtube av alla, medan Instagram växer fort bland både pojkar och flickor. Snapchat växer fortfarande och är stort bland unga, inte minst unga tjejer”, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.
Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet. Av frågor som ställts till föräldrar framgår att var fjärde spädbarn 0–12 månader använder internet. Bland ettåringarna använder nära två av fem internet. Och från två års ålder använder fler än hälften av barnen internet varje dag. Denna unga grupp tittar främst på video och spelar spel på surfplattan.

Tillgången till internet i hemmet ökar snabbt inom den allra äldsta målgruppen. För bara fyra år sedan hade inte ens hälften av de som är 76 år och äldre tillgång till internet hemma. Nu är det nästan nio av tio. 

Men rapporten påpekar även att 1,1 miljoner svenskar använder internet mycket sparsamt, och en halv miljon inte alls. 

Vidare använder 77 procent av alla över 76 år inte mobilt bank-id. Bland 66–75-åringarna är det 34 procent som inte använder tekniken. 

Det är ett samhällsproblem. Mobilt bank-id ligger till grund inte bara för Swish och inloggning på internetbanken. Tekniken används i dag allt oftare till myndighetskontakter såsom skattedeklarationer och Vårdguiden 1177. 

”Allt fler tjänster har mobilt bank-id som enda inlogg. Man ska veta att har man en tjänst där äldre personer är viktig målgrupp, som till exempel digital vård, så är det mindre än en fjärdedel av alla över 76 som har tekniken”, säger Måns Jonasson på Internetstiftelsen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera