Hoppa till innehållet

Allt fler e-handelsbolag offer för blankare

Aktiemarknadens olyckskorpar flockas kring e-handelsjättarna Bygghemma, Qliro och Boozt. Kurserna faller – hittills har blankningen lönat sig i alla tre fall. 

Qliros vd Marcus Lindqvist, Hermann Haraldsson, vd för Boozt och Bygghemmas koncernchef Mikael Olander.
Qliros vd Marcus Lindqvist, Hermann Haraldsson, vd för Boozt och Bygghemmas koncernchef Mikael Olander.
Qliros vd Marcus Lindqvist, Hermann Haraldsson, vd för Boozt och Bygghemmas koncernchef Mikael Olander.
Qliros vd Marcus Lindqvist, Hermann Haraldsson, vd för Boozt och Bygghemmas koncernchef Mikael Olander.

Tunna marginaler, hård konkurrens och flyktiga konsumenter. Nu tilltar oron för att vissa av börsens e-handelsbolag går en osäker framtid till mötes. 

Rädslan späs på av att jättar som H&M rullar ut nya storsatsningar som nätbutiken Afound, som spås lanseras under våren. Även Di Digitals uppgifter att Amazon rekryterat svensk personal och planerar en Sverigelansering i år gör många investerare nervösa. 

Nu ökar spekulationen i en nedgång.

Di Digital har gått igenom statistiken för börsens fem stora och medelstora e-handelsbolag. Och slutsatsen är att börsens olyckskorpar, blankarna, de senaste månaderna satt tänderna i tre av dem: Bygghemma, Qliro och Boozt. De övriga två - Sportamore och Dustin - tycks än så länge vara förskonade.

"E-handelsbolagen identifieras som grupp allt mer. Jag tror att de därmed utsätts för spekulativa rörelser i större utsträckning på grund av det. Det är något man bör uppmärksamma om man handlar i aktier”, säger Jonas Olavi som är allokeringschef på kapitalförvaltaren Alfred Berg.

Han tror att satsningar från jättar som Amazon kan få direkta konsekvenser för Sveriges medelstora e-handlare.

”Om exempelvis Amazon flaggar upp för en Sverigelansering så kommer det påverka aktiekurserna negativt”, säger han.

Läs mer: H&M rivstartar nätsatsningen Afound redan till våren 

Här är situationen för de tre e-handelsbolag som utsätts för blankning just nu:

1. Qliro
Ett av de färskaste exemplen på årets blankningstrend är Kinneviks gamla e-handelslåda Qliro, som rasat med hela 44 procent på börsen i år. E-handelskoncernen har genomgått en rad omorganisationer de senaste åren och består i dag främst av Klarna-utmanaren Qliro Financial Services, samt nätbutikerna Cdon och Nelly.

På den Londonbaserade hedgefondförvaltaren Ennismore Fund Management satsar man på att Qliro ska falla ytterligare. Den 4 och 5 april blankade hedgefonden aktier motsvarande 0,61 procent av kapitalet i Qliro, en post som som då var värd 11,4 Mkr. 

Blankningen var sällsynt vältajmad. Redan efter börsens stängning på kvällen den 5 april, gick Qliro ut med en vinstvarning som fick aktien att backa med 11 procent på en dag. Qliro flaggade då för att fördröjda leveranser och ökade returer inom Nelly, samt en organisationsförändring inom CDON, skulle få en negativ inverkan på Qliros resultat för det första kvartalet.

Det är inte första gången Ennismore Fund Management blankar Qliro. Även 2015 tjänade man en hacka på att blanka Qliro-aktier – det vill säga låna dem, sälja dem och köpa tillbaka dem till en lägre kurs i framtiden.

2. Boozt
Modebutiken Boozt hade en teckningskurs på 62 kronor inför börsintroduktionen i slutet av maj. Kursen steg direkt efter noteringen och aktien handlades så högt som till 93 kronor den 19 februari i år. 

Men marknadens olyckskorpar tyckte uppenbarligen att den värderingen såg hög ut. Med början den 27 februari inleddes en mindre blankningsräd mot bolaget som först omfattade 1,06 procent av aktiekapitalet. Sedan dess har sex affärer genomförts: den 1:a, 23:e, 27:e mars samt den 17:e, 19:e och 20:e april. Bakom affärerna står GSA Capital Partners och JPMorgan Asset Management. 

Resultatet är att 1,7 procent av bolagets aktiekapital nu är i händerna på blankare. Det motsvarar ett aktievärde på drygt 70 Mkr. 

Även i detta fall ser olyckskorparna ut att vara rätt ute. 

Aktien har backat med 7 procent under perioden - från en kurs på knappt 81 kronor när blankningen började den 27 februari till drygt 75 kronor onsdagen den 25 april.

3. Bygghemma
Bolaget har backat rejält på börsen sedan noteringen i slutet av mars. Jämfört med teckningskursen på 47,50 kronor är nedgången hela 24 procent. 

På Otus Capital Management tycks man tro att utförsåkningen kan fortsätta. Hedgefonden har blankat aktien vid tre tillfällen: den 10:e, 13:e och 17:e april till en nivå som motsvarar 0,71 procent av aktiekapitalet (vilket motsvarar cirka 28 Mkr kronor idag.)

Värt att namna är även att även Bygghemmas konkurrent Byggmax, som även de säljer mycket på nätet, fallit offer för blankare. Och det med råge. Per den 25:e april har 6,87 procent av aktiekapitalet i Byggmax blankats av sex olika aktörer, inklusive jätten Blackrock. 

Återigen ser blankarna ut att vara rätt ute. 

Aktien stod i 48,2 kronor när blankningsräden inleddes den 8 februari i år och har sedan dess backat med 8 procent till 44,3 kronor per den 25 april.

Läs mer: Byggmax rasar vidare – blankarna gnuggar händerna 

Den 3 april meddelade Byggmax att försäljningen i det första kvartalet minskat med cirka 15 procent till följd av att den kalla och utdragna vintern fördröjt säsongsstarten. Minskningen var särskilt stor i dotterbolaget Skånska Byggvaror, vars omsättning till största del kommer från e-handel. 

Än så länge har alltså blankarna lämnat Sportamore och Dustin ifred. Det kan ha många förklaringar, enligt Jonas Olavi på Alfred Berg.

"Det kan bero på att man har en positiv syn på bolaget. Dustins uppåtgående trend gör ju aktien livsfarlig att blanka. Men Sportamores aktie ser ju ut att ha toppat. Den kan nu vara intressant för blankare att agera i”, säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera