Annons

E-handelns nya vinstlott: Provrum på posten

Provrummet på Ica Flygfyren i Norrtälje och ”click & services”-hörnan på Mall of Scandinavia.
Provrummet på Ica Flygfyren i Norrtälje och ”click & services”-hörnan på Mall of Scandinavia.
Det började när en Ica-handlare i Norrtälje byggde ett provrum intill sitt postombud. Nu lanserar Mall of Scandinavia en lyxversion av samma idé: en ”click & services”-hörna med postombud och provrum för folk som beställt kläder på nätet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Det här är början på en trend. Vi är gärna med och utvecklar konceptet”, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord med 1.600 postombud i Sverige.

E-handeln växte med 16 procent under tredje kvartalet. Det är mer än tre gånger så mycket som tillväxten i detaljhandeln som helhet, enligt Postnords E-barometer. Totalt spås e-handeln omsätta hela 50 miljarder kronor i år, vilket innebär att den utmanar butikshandeln på allvar.

Läs mer: E-handeln spås ta all tillväxt i detaljhandeln 2017

Kläder och skor är några av de vanligaste varorna som handlas på nätet. Hela 50 procent av alla kvinnor hade handlat mode på nätet det senaste kvartalet, enligt Postnord. Motsvarande siffra för männen är 30 procent.

De flesta klädbutiker på nätet erbjuder fria returer. Men fram till nu har problemet varit att plaggen inte levereras hem, utan till ett postombud. Frestelsen är därmed att prova varorna på plats och skicka tillbaka alla eventuella felköp direkt. Det går kanske med ett par skor, men vad gör man om man köpt en blus eller ett par byxor?

”Då behöver man ett provrum”, säger Magnus Aronsson, en av ägarna bakom Ica Flygfyren i Norrtälje.

När han öppnade ett postombud i butiken i somras var det ingen tvekan om att ett provrum skulle inrättas i anslutning till det.

”Jag tänkte varför inte testa? Då kan man ju prova kläderna man köpt på nätet. De som passar tar man hem, och de som inte gör det skickar man tillbaka direkt. Då sliper man komma in extra gång”, säger Magnus Aronsson, som hoppas servicen ska locka fler kunder till butiken.

Satsningen har gått så bra att Aronsson redan tagit fram en expansionsplan.

”Vi ska bygga ut och inrätta sex provrum. Fortsätter postombudet växa med 20-30 procent om året kommer det behövas inom fem år”, säger han.

Magnus Aronsson är visserligen en ovanligt uppkopplad Ica-handlare. På Ica Flygfyren i Norrtälje kan man både beställa och betala för sina matvaror på nätet. Sedan hämtar man dem i butikens ”drive-through”, eller får dem hemkörda för en extra avgift.

Men idén med provrum för e-handlare har spridit sig till andra livsmedelsbutiker, som Ica Maxi i Mölndal. Nu satsar även Sveriges största köpcentrum, Mall of Scandinavia, på ett provrum vid sitt postombud.

”Mall of Scandinavia erbjuder nu sina kunder ett provrum intill det utlämningsställe som de har i samarbete med Postnord”, säger Arne Andersson på Postnord.

Han var nyligen ute och inspekterade köpcentrumets så kallade ”click & services”-del som erbjuder postombud med provrum, concierge-tjänster och annat.

”Det ser mycket lovande ut! Vi är gärna med och utvecklar konceptet tillsammans med de handlare vi jobbar med idag. Det finns cirka 1.600 postombud i Sverige idag så det finns en stor potential för att utveckla köpupplevelsen”, säger Arne Andersson på Postnord.

Han tror bland annat att Moodgallerian och Liljeholmsgallerian i Stockholm med fördel skulle kunna installera provrum vid sina postombud. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies