Annons

Allt fler techentreprenörer vill rädda världen: "Våra 700 miljoner räcker inte"

Energiminister Ibrahim Baylan (S), till höger, besöker Norrsken 2017. Grundaren Niklas Adalberth och vd Erik Engellau-Nilsson visar runt.
Energiminister Ibrahim Baylan (S), till höger, besöker Norrsken 2017. Grundaren Niklas Adalberth och vd Erik Engellau-Nilsson visar runt. Foto: Jesper Frisk
Karma, Welcome! och Trine – antalet företag som arbetar för att göra världen bättre har ökat markant sedan 2015, trots att det ofta tar lång tid innan de börjar tjäna pengar. Ändå kommer intresset för att investera i dessa bolag att öka, tror Norrskens vd Niklas Engellau-Nilsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Socialt entreprenörskap blir allt större i Europa. Matsvinnsprojekt, solcellsinnovationer och utbildningsplattformar är bara några exempel på idéer från bolag som vill göra världen bättre. 

Enligt det delvis EU-finansierade projektet "Digital social innovation" finns i dag 2 225 aktörer som vill övervinna sociala utmaningar med hjälp av tech. Det är en ökning med mer än 100 procent sedan 2015. 

Läs mer: Socialt entreprenörskap har fördubblats i Europa 

Christina Gravert är professor i nationalekonomi vid Köpenhamns Universitet. I sitt arbete forskar hon i beteendeekonomi och hur människor förhåller sig till pengar och sitt arbete. 

“Rent psykologiskt kunde man tidigare få högre social status genom att ha en fin bil, medan dagens generation, som ofta redan har ekonomisk trygghet, bygger upp sin sociala status genom att till exempel ägna sig åt välgörenhet”, säger Christina Gravert. 

Ett av de svenska bolagen som arbetar för att göra världen bättre är plattformen Trine. Trine arbetar med en form av "crowdfundad" företagsverksamhet där privatpersoner kan låna ut pengar till solenergiprojekt, som förser byar i utvecklingsländer med ren elektricitet. Samtidigt som människor bidrar där det behövs som mest, ger deras investeringar avkastning.

“Dagens entreprenörer skapar produkter och tjänster som gör skillnad och samtidigt har ett effektivt affärstänk. Traditionella välgörenhetsorganisationer som Unicef har kritiserats för att inte använda sina pengar effektivt, medan startups som Trine har som krav att vara effektiva med de pengar de får", säger Christina Gravert.

Andra svenska företag som sysslar med socialt entreprenörskap är matsvinnsappen Karma, den digitala utbildningsplattformen Kognity och vädertjänsten Ignitia. En gemensam nämnare för dessa bolag är att de har blivit finansierade av Klarna-grundaren Niklas Adalberths altruismstiftelse Norrsken.

Läs mer: Här är 10 svenska startups som vill göra världen bättre  

Hittills har Niklas Adalberth lagt över 700 miljoner kronor av sitt eget kapital på stiftelsen.

“Folk är uppmärksamma på våra samhällsutmaningar i en mycket större utsträckning i dag än för bara några år sedan. Sedan gör också nya teknologier det möjligt och billigt att enkelt starta företag”, säger Erik Engellau-Nilsson, vd på Norrsken. 

Gemensamt för dessa bolag är att vinsten är knapp och omsättningen relativt låg. Som exempel hade Malmöbolaget Orbital Systems, som utvecklas smarta duschar, en omsättning på knappt en miljon kronor och en förlust på nära 70 miljoner kronor i fjol.

Vi har inte lyckats med vårt mål förrän vi har gjort dessa personer minst lika kända som Kim Kardashian.

Trots det kommer intresset för att investera i dessa bolag att växa, menar Erik Engellau-Nilsson.

“Jag tror absolut att många investerare utanför stiftelser som Norrsken är villiga att satsa på dessa bolag. Väldigt mycket kapital finns till exempel hos försäkrings- och pensionsbolag som har som krav att maxa avkastningen gentemot sina kunder. Samtidigt vill de bidra till positiv samhällsutveckling. När det finns möjligheter för dem att investera i bolag som kan göra både och tror jag att det finns mycket kapital redo."

Utbildningsplattformen Kognity är ett av de bolag som, efter bara två år har en hög omsättning och är vinstdrivande. Under hösten 2018 vann bolaget dessutom pitchtävlingen Di Startup Tour.

“Dels tror vi inte på en enskild global lösning, alla länder har olika förutsättningar. Sedan har vi från dag ett fokuserat på försäljning, det är det största beviset på att du har en modell som har ett värde. Vi har också hela tiden varit noga med att vår underliggande verksamhet finansieras av oss själva och låter det kapital vi tar in främst gå till produktutveckling”, säger Karin Bjerde, chef för strategisk tillväxt på Kognity. 

Karin Bjerde tycker inte heller att man ska lägga för stor vikt vid att många sociala entreprenörer går med förlust. 

“Det finns massor av bolag som inte håller på med socialt entreprenörskap och som inte heller går med vinst, titta på Spotify till exempel. Du gör väldigt mycket investeringar i början, oavsett vilket typ av bolag du har. Långsiktigt tror vi på att 'impact-entreprenörskap' är en hållbar verksamhet att investera i.” 

Erik Engellau-Nilsson nämner ett flertal altruismstiftelser världen över - Skoll Foundation grundat av filantropen Jeffrey Skoll, amerikanska Ashoka och brittiska Bridges. I Sverige är Norrsken däremot ensamma på marknaden.

Läs mer: Klarna-grundarens stiftelse ska öppna techhubbar utomlands  

“Det behövs såklart mer pengar och fler aktörer i branschen, vi är bara en droppe i havet. 700 miljoner kronor, som Niklas (Adalberth) har investerat i Norrsken är förstås jättemycket pengar, men i förhållande till våra problem är det inte alls lika mycket.” 

När har vi fått en första 'impact unicorn'?

“Det målet kommer vi förmodligen aldrig att nå, men vi vill vara med och stödja de bolag som har ett sådant mål. En agronom som hette Norman Borlaug räddade över en miljard människor från svält under sin livstid, ändå vet nästan ingen vem han är. Vi har inte lyckats med vårt mål förrän vi har gjort dessa personer minst lika kända som Kim Kardashian.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies